zaterdag 19 juni 2021

Vin de sureau en 8 gegrilde kippetjes.

Het is inmiddels prachtig weer, voor mij een beetje te heet en dus vertoef ik toch het liefst binnen. We hebben nu natuurlijk wel dat mooie prieel van M & E in de tuin, maar dat is al twee keer in een hevige windvlaag de lucht in gegaan. Het staat natuurlijk in de volle wind en als die eronder slaat is het klittenband snel los en vliegt het dakgedeelte er vanaf. Wel jammer want het is gezellig en houdt de zon een beetje van het terras. Vorig jaar aten we nauwelijks buiten, Wim vindt het veel te bewerkelijk zeker na zijn werk. Maar nu proberen we er toch wat intensiever gebruik van te maken. De gasbarbeque is snel aangestoken. Mijn rozenperkje is klaar van de week kwamen de wilgentenenhekjes. Precies hoe ik het al een tijd voor me zag. Heel blij mee. De rozenstruiken die ik in Nederland had besteld beginnen knoppen te krijgen en nu is het afwachten welke kleuren de rozen allemaal zijn. Allemaal geurende rozen, dat wilde ik zo graag.
Ook bloeit overal enorm veel vlier en dus ben ik her en der wezen plukken om er ook dit jaar weer wijn en siroop van te maken.De "vin de sureau, inmiddels bekend bij o.a. TvW en MdL, vindt gretig aftrek en het is eigenlijk ook niet echt veel moeite; alhoewel het rissen van de bloemetjes wel even wat geduld vraagt. Manon wilde graag dat ik eea voor haar zou drogen en ook dat is gebeurd. In de keuken heb ik op dit moment niets bijzonders te doen, wel kreeg ik toen de laatste weckpotten werden opgehaald van de bestelling 8 gegrilde kippen die ze niet had kunnen verkopen. Met de vraag of ik daar iets mee wilde doen. Wat een werk om het vlees van het karkas af te krijgen,ik zocht twee recepten op en heb met het vlees wat ik zelf vrij flauw vind een gerecht gemaakt van kip in kerrieaus en een met zoete aardappel/wortel puree. De potten zitten dicht, nog twee zakken kipvlees gevacumeerd ingevroren voor???? maar helaas heeft ze de bestelling nog niet betaald dus eerst betalen en dan de rest. Heb ook nog helemaal niet gehoord of ze succes heeft met haar "handeltje". Morgen zijn de departementale en regionale verkiezingen dus heb ik twee keer "dienst", hopelijk komt er wat volk op de been. Iedere shift is met 4 personen want er zijn twee verschillende stemhokjes. En tussen door misschien even naar Damblain waar MB een videgarage/maison organiseert.

Geen opmerkingen: