donderdag 24 augustus 2023

Het verslag van onze Londen trip door Debbie

LONDEN ZOMER 2023 Ik had een grote wens en dat was nog eens naar Engeland te gaan en Highclere Castle te bezoeken. Ik heb de serie en de films van Downton Abbey gezien en was meteen onder de indruk van het decor, de kostuums en acteurs. Nu had ik daar al een aantal keer over gesproken met Angenietha en zij opperde dat het leuk zou zijn om ons jaarlijkse uitstapje dan naar Engeland te plannen. Zo gezegd, zo gedaan. In januari van dit jaar begonnen we met de planning en organisatie. Wanneer zouden we gaan en wat wilden we allemaal zien en doen ? Dit is het verslag van onze vakantie. Dag 1 Angenietha heeft voor ons treintickets geboekt vanaf Chaumont naar Parijs en omdat de trein al vroeg zal vertrekken logeren we een nacht in Maisoncelles vanwaar Hans ons de volgende ochtend ( donderdag ) naar Chaumont brengt. Het is dus vroeg opstaan en Angenietha heeft een heerlijk ontbijt gemaakt en we smeren broodjes voor onderweg. Op het station van Chaumont is het nog erg rustig en we wachten in de wachtkamer. Ik ben een beetje nerveus over de reis, komt de trein wel op tijd en zitten we straks op de gereserveerde plekken in de Eurostar die ons naar Londen brengt ? We kregen kort voor vertrek nog een mail daarover. Al snel vergeten we onze zorgen. Als we in de trein stappen begint onze reis, we hebben er zin in. Onderweg genieten we nog van het Franse landschap en na een flinke tijd komt de trein aan op Gare de l’Est in Parijs. Na de reis is het fijn om lopend naar Gare du Nord te gaan, het is maar 10 minuutjes wandelen. We zijn mooi op tijd en kunnen zelfs nog een terrasje pakken voor thee en heerlijke aardbeiengebakjes. We kijken onze ogen uit naar de toeristen om ons heen, wat een pluimage ! Dan gaan we het grote station binnen naar het platform waar de Eurostar straks vertrekt. Het is enorm druk en we gaan van de ene naar de andere controle, ticketcontrole, bagageband, paspoort, nog een extra controle, en dan door naar de grote wachtruimtes waar de reizigers voor de trein voor ons al bijna kunnen vertrekken. We kunnen nog even naar het toilet en gaan dan lekker zitten wachten en rondkijken. Als het tijd is gaan we in lange rijen het perron op en lopen we naar ons treinstel waar het dringen is, wat veel mensen en koffers die allemaal een plekje moeten krijgen. We vinden onze stoelen en tillen de koffers in het rek. De trein vertrekt mooi op tijd en daar gaan we richting de kanaaltunnel. Het is een mooie rit en af en toe lezen we informatie over de snelheid van de trein en over de tunnel die ons onder het kanaal zal brengen in slechts 20 minuten. Als het zover is geeft de machinist ons een seintje. Voordat we het beseffen zijn we aan de overkant en zien we duingebieden. Nu schiet het al lekker op. Als we aankomen in Londen ziet het er al heel anders uit, volle wijken, huisjes dicht op elkaar en wat is het druk ! Als de trein het station binnen rijdt maken we ons op voor de volgende etappe. We gaan met de metro maar eerst kopen we een Oyster Kaart waar we saldo op kunnen zetten voor het openbaar vervoer. We reizen vanaf St. Pancras met de Victoria Lijn naar het busstation van Walthamstow vanwaar we de bus moeten nemen naar ons logeeradres. De metro is vol en lawaaierig, ook is het er erg warm. Na even zoeken verlaten we het station waar Angenietha een heerlijk verfrissend drankje voor ons haalt. We gaan naar de bus en vragen de chauffeur ons te waarschuwen als we eruit moeten. Helaas gebeurt dat niet en we gaan de halte voorbij. Dus stappen we uiteindelijk uit om weer terug te rijden aan de andere kant. Als we bij de juiste halte uitstappen, moeten we nog een flink eind lopen totdat we bij de airbnb aankomen. De sleutel zit in een sleutelkastje met een code en na wat gestuntel lukt het ons de deur te openen en gaan we naar binnen. Het appartement is klein en we maken gebruik van een kleine kamer met 2 bedden en delen de keuken en badkamer met de eigenaar. We zien al snel dat het een beetje behelpen zal worden, er is geen ruimte om even te zitten en te eten en er is een poes in huis die af en toe probeert onze slaapkamer in te kruipen. Al met al gaan we hier alleen maar slapen en douchen dus we gaan er niet al te veel tijd doorbrengen. Als we ons hebben opgefrist gaan we op zoek naar een plek om te eten. We besluiten te gaan eten in een Brits Pakistaans restaurant waar we buiten eten en bijkomen van de enerverende dag. Lekker op tijd naar bed. Dag 2 Vandaag hebben we eigenlijk niets gereserveerd dus we kunnen lekker rondkijken in Londen stad. Angenietha heeft in de Franse krant gelezen over de veiling van de nalatenschap van Freddie Mercury bij het veilinghuis Sotheby's. Er zijn kijkdagen voor alle belangstellenden en we besluiten daar in ieder geval naar toe te gaan. Na ons ontbijt op de kamer gaan we op pad. Met de bus en de metro naar het centrum waar we door Bond Street lopen. Daar zijn leuke winkels waar we vast wat kaarten kopen en postzegels. We zijn precies om 11 uur bij het veilinghuis waar al een hele lange rij mensen staat. Gelukkig is er weer genoeg te zien en we maken praatjes met andere belangstellenden dus voor we het weten staan we bij de ingang en gaan we naar binnen. Wat een prachtig veilinghuis en wat hebben ze met veel zorg en aandacht alle ruimtes ingericht met de persoonlijke meubels, schilderijen, lampen, vazen, kunst, gouden platen, kleding, handgeschreven brieven, songteksten, serviezen en nog veel meer items. We kijken onze ogen uit. Diep onder de indruk verlaten we het pand, dit was zeker de moeite waard en een kans die we niet hadden willen missen. Dan is het tijd voor een lunch, we eten heerlijke broodjes en nemen even onze rust. We kregen de tip om een boottochtje te maken over de Theems, er is echter geen plek meer op rondvaartboten dus kiezen we toch voor de hop on hop off bus. We kiezen de panoramatour die ongeveer 2 uur zal duren, tijd genoeg om alles te zien en lekker op het bovendek uit te rusten. En wat zien we veel mooie plekken van Londen, het is echt heel leuk. Als de chauffeur bijna aan het einde van de tour naar boven komt en zegt dat de mensen bij de Tower kunnen uitstappen, hebben wij niet door dat dat ook voor ons geldt, tenslotte moeten wij blijven zitten tot het eindpunt. Even later parkeert de bus en stapt de chauffeur uit. Angenietha ziet hem weglopen en besluit beneden polshoogte te nemen. Tot onze grote verbazing blijken we samen in een lege bus te staan, zonder chauffeur en de deuren zitten potdicht ! Nadat we goed en wel van de schrik zijn bekomen, proberen we een noodnummer te vinden in de folder. Het is eigenlijk een hilarische situatie en we geloven niet dat dit ons moet overkomen. Gelukkig keert de chauffeur weer snel terug en hij ziet tot zijn verbazing 2 zwaaiende dames in zijn bus. We leggen hem uit wat er is gebeurd en waarom we niet waren uitgestapt. De chauffeur vertelt dat het nu zijn pauze is en brengt ons lopend naar een volgende halte vanwaar we de tour kunnen vervolgen. Achteraf kunnen we er gelukkig om lachen. We besluiten terug te gaan naar ons logeeradres en daar iets te eten. We eten een Turkse pizza en nemen de rest mee naar onze b&b Moe maar voldaan schrijven we een kort verslag en de kaarten voor de thuisblijvers. Dag 3 Vandaag besluiten we buiten de deur te ontbijten bij een tentje in de buurt, in the Orange cafe. Het is een gezellige plek met aardige bediening en we bestellen pancakes, scrambled eggs, fruit, koffie en thee. Het smaakt ons goed en nadat we hebben afgerekend gaan we op pad voor de Call the Midwife Tour in Chatham. Ook daar hebben we ons op verheugd. Dus weer de bus in, met de metro en nog een paar haltes met een bus naar de historische haven. Een rondje gelopen in de shoppingmall en ingecheckt en thee genomen met een citroengebakje. We lopen naar het verzamelpunt waar we even rondkijken naar de grote schepen die daar liggen en een mooi monument. Onze midwife komt bij ons staan en geeft ons alle informatie over de tour. Ze vertelt ons over alle gebouwen en het schip dat in de serie dienst doet als decor voor de opnames. Het zijn kleine straatjes, trappetjes, tunnels, pakhuizen die ons doen denken dat we in Poplar zijn net na de 2e wereldoorlog. We genieten van de rondleiding en leuke anekdotes. We gaan een pakhuis in waar veel requisieten, kleding, meubels, winkeltjes zijn opgesteld en waar veel foto's uit de serie zijn opgehangen, allemaal erg herkenbaar voor ons als liefhebbers van de serie. We hebben zin in thee dus gaan we met de trein terug en stappen uit in Rochester, een mooie oude stad met een kasteel, kerk, en schilderachtige straatjes waar we op zoek gaan naar een tea room. Dat valt nog niet mee, alles zit vol en is gereserveerd. Uiteindelijk vinden we plekje waar we neerploffen en genieten van een cream tea, scones, clotted cream en aardbeienjam, zo lekker, we komen helemaal bij ! Op de terugweg gaat het een beetje mis, we willen met een andere bus terug naar de airbnb. Na heel veel haltes stoppen we bij een halte in een omgeving die we helemaal niet herkennen. De chauffeur weet ons ook niet te helpen. Hij wil ons wel naar bus 97 rijden om daar weer verder te rijden. Gelukkig komen we erachter dat we op 2 minuten lopen van ons logeeradres zijn. We stappen uit en even later staan we voor de deur en besluiten we de pizzapunten van gisteren op te warmen en zittend op ons bed op te eten. Wat een avontuur weer 🙂 We gaan die avond vroeg slapen. Dag 4 Vandaag gaan we naar Highclere Castle. Het is een georganiseerde busreis vanuit het centrum van Londen. We moeten ons om 9 uur melden bij de uitgang van het metrostation. Ik maak mij echt zorgen dat we de bus gaan missen dus de wekker staat erg vroeg zodat we ruim de tijd hebben. Als we aankomen bij het station hebben we nog ruim de tijd voor koffie en iets zoets aan de overkant. We gaan buiten zitten en genieten van de drukker omgeving maar niet van de afvalzakken aan de kant van de weg die bijna wegwaaien. We gaan aan de overkant bij de bloemenwinkel wachten en langzaam komen steeds meer dames en heren onze kant op. We hebben een beetje binnenpret omdat er ook een echtpaar bij is dat lijkt op Richard en Hyacinth uit de serie Keeping up the appearances, een leuke serie van lang geleden. Onze reisleider komt zich melden en we lopen een stukje naar de touringcar. Er zijn 24 passagiers in de bus als we vertrekken richting Bampton. Onderweg maken we nog een kleine stop voor het toilet en om wat sandwiches te kopen. Dan op naar Bampton, een pittoresk dorp waar veel van de buitenopnames zijn gemaakt voor de serie Downton Abbey. Hier krijgen we een leuke rondleiding en herkennen we veel gebouwen en pleintjes uit de serie waaronder het ziekenhuis, het huis van Isobel, de kerk etc. We krijgen te horen hoe de opnamen werden gemaakt en wat er met vrij eenvoudige aanpassingen werd veranderd om ons de indruk te geven dat het om een dorp van meer dan 100 jaar geleden gaat. We kopen een paar souvenirs en gaan terug naar de bus. We eten even een broodje en gaan dan door naar Highclere Castle in Hampshire. Onze chauffeur is voortdurend aan het gapen dus ik hoop maar dat hij niet in slaap zal vallen op de snelweg.. Als we bij het landgoed aankomen krijgen we een toegangskaartje en meer informatie over de diverse kamers in het landhuis en een plattegrond van het park. We sluiten aan in de rij als we plotseling een brandalarm horen afgaan. Iedereen wordt naar buiten gebracht en we wachten iets langer dan gepland voordat we naar binnen gaan. In iedere kamer staat een aardige dame die onze vragen kan beantwoorden en ons meer kan vertellen over de inrichting en aankleding van de prachtige ruimtes, waaronder de bibliotheek, de salon, eetkamer, de muziekkamer, en vele slaapkamers en natuurlijk de grote hal. Helaas mogen we binnen geen foto's maken omdat het om een privé huis gaat maar we genieten van de herkenbare plekken. Via de grote trap komen we weer beneden en hebben we nog gelegenheid thee te drinken met Victoria Sponge cake en een stukje van de tuin te zien. Jammer dat we op tijd bij de bus moeten zijn, het landgoed met de talrijke bomen is werkelijk prachtig. Bij de bus aangekomen begint de lange reis terug naar Londen waar we om 18.30 aankomen. Bij ons busstation gaan we avondeten bij the Goose pub. We kiezen voor fish en chips. Dan terug met de bus om onze koffer in te pakken voor de terugreis naar Frankrijk. Dag 5 Gisteren vast zoveel mogelijk ingepakt, de koffers gaan nog net dicht. We eten ons ontbijtje op onze kamer, zeggen Andrew gedag en gaan naar de bus. Als we bij het busstation komen zien we de mevrouw die ons een aantal keer goed heeft geholpen met advies over het busvervoer net instappen. De bus maakt een rondje dus we steken snel over om nog even naar haar te zwaaien. Ze herkent ons direct en zwaait al lachend terug. Angenietha besluit haar adres te vragen om haar een kaart te sturen vanuit Frankrijk. Ze gaat informeren bij het loket en daar krijgt ze het adres van Sonia ( niet haar priveadres natuurlijk maar het werkadres ) We zijn verrast over de vele hulpvaardige en aardige mensen bij het openbaar vervoer in Londen en omgeving en Sonia heeft ons zo blij gemaakt met haar grote glimlach ! Nog 1 keer stappen we in de Victoria Lijn naar St. Pancras station vanwaar de Eurostar Trein ons terug brengt naar Parijs. Het is al flink druk, we mogen nog niet inchecken dus er is weer tijd voor thee, koffie en croissants. Een jonge dakloze komt geld vragen voor een overnachting, Angenietha geeft hem een kop warme thee waar hij heel blij mee is. Ik krijg bericht van mijn nichtje Marion die met haar dochter Jessica zal aankomen om 10 uur. Wellicht zien we haar nog op het station. Als het tijd is gaan we weer in de rij en worden we opnieuw gecontroleerd, deze keer gaat het iets minder georganiseerd dan op de heenreis, we moeten vooral doorlopen zegt de meneer maar intussen neemt de douane alle tijd om de paspoorten te checken. Als we erdoor zijn kopen we salades en watermeloen voor onderweg. Als het perron open gaat worden we opgesplitst per wagon zodat we rustig naar ons treinstel kunnen lopen, dat is goed georganiseerd ! De bagage weer in het rekje en dan even lekker niets. Angenietha heeft haar luisterboek en ik ga beginnen aan het Call the midwife verhaal. we eten de heerlijke, gezonde salades, vlak naast ons zit een gezin dat zich tegoed doet aan broodjes, chips en heel veel snoep, dus wij voelen ons heel gezond ! De reis verloopt prima en we gaan weer door de tunnel terug naar Frankrijk. Terug in Parijs lopen we naar Gare de l’Est en gaan we op het terras aan de overzijde een verfrissend drankje drinken, we zijn er aan toe, het is heel warm en benauwd in Parijs. ook in de stationshal weer een poos wachten op de trein naar Chaumont en dan het laatste stukje. In Chaumont staat Wim om ons op te halen, superfijn. Terug in Maisoncelles is Hans gearriveerd en kunnen we onze mannen vertellen wat we hebben beleefd. Angenietha bakt pannenkoeken en ik vul nog wat papieren in die op de post moeten. We slapen in Maisoncelles want het is al laat en donker en we zijn vooral moe van de lange dag. Wat was het een mooie reis, wat hebben we veel gezien en gedaan, wat een avonturen hebben we beleefd, vooral in het openbaar vervoer ! Wat een aardige, hulpvaardige mensen hebben we ontmoet, wat boffen we dat we dit hebben kunnen doen deze zomer, en wat zou ik zijn zonder Angenietha waarmee ik zoveel heb kunnen delen, we hebben ook zo ontzettend veel gelachen en plezier beleefd. Fijn ook dat Angenietha zoveel weet van het Metro systeem, zonder haar had ik de weg zeker niet gevonden. We zijn moe maar voldaan en blij dat we het hebben gedaan ! Engeland, het was geweldig