maandag 10 maart 2008

Gemeenteraadsverkiezingen,

De afgelopen weken stonden bol van de voorbereidingen voor de verkiezingen.
De burgemeester had het er druk mee, vooral met ons. Voor ons,als buitenlanders in de gemeente ( was hem nog niet eerder overkomen) waren er allerlei aparte formulieren en paparassen, die hij daarvoor moest regelen en dat viel niet mee! Een speciale deelnemerskaart kregen we drie keer uitgereikt want;
-Eerst was het de verkeerde kaart
-Toen bleek het niet het juiste papier (qua gram)
-Als laatste bleek dat er vanuit de prefectuur kaarten waren gemaakt en opgestuurd dus hadden ze het hier niet voor ons hoeven doen! De burgemeester kreeg steeds meer stress!
Gisteren was het dus de grote dag. De gemeenteraadsverkiezingen en de kantonnale verkiezingen. Onze vriend RH doet hier aan mee en die heeft hier vreselijk zijn nek voor uitgestoken, toch vreest iedereen dat de zittende conseil general het wel zal blijven ondanks zijn hoge leeftijd(78)!!! R doet enorm zijn best en steekt er bijzonder veel tijd in, we wachten dus met hem vol spanning af. Onze gemeenteraad moet bestaan uit een burgemeester en een adjunct en 7 gemeenteraadsleden!!!! En dat voor een dorp met op papier 69 inwoners, eigenlijk té zot!
Ik had ook een taak bij de verkiezingen en mocht twee en een half uur op het bureau toezicht houden samen met nog 3 dorpsgenoten. Onze buuf die het allemaal natuurlijk beter weet hield alles vanaf haar huis goed in de gaten. Om 18.00 uur werd er geteld en niemand had gezegd dat ik daarbij aanwezig mocht zijn om de uitslagen te horen, dus zat ik samen met man en kind “Spoed” te kijken toen zij binnenkwam en om de uitslagen vroeg Ik vertelde haar niets te weten en dat begreep ze niet, waarom was ik niet gaan vragen naar de resultaten????? Ik heb mijn schoenen en jas aan getrokken en ben naar de Mairie gegaan, daar waren slechts de burgemeester en zijn schoondochter nog aanwezig ,druk bezig met de nodige, vereiste toestanden en wat bleek: Ik had 30 stemmen gekregen maar je moet de helft van het aantal + 1 hebben dus ik had officieel 35 stemmen nodig om als negende conseiller te mogen deelnemen dus 5 te weinig.
Gevolg: aanstaande zondag sta ik samen met mijn “geliefde overbuurvrouw van de politieman” en nog een dorpsbewoner wederom op de lijst en moet er opnieuw hierover gestemd worden. Als je de lijst ziet van de uitgebrachte stemmen, ben je verbaasd, een aantal mensen hebben duidelijk of de boel omgekocht of er is sprake van corruptie! Wij dachten dat degene die de meeste stemmen heeft gekregen automatisch ook het burgemeesterschap verkrijgt, ook dat is dus niet het geval. De raadsleden kiezen de burgemeester, nou dan weten we denk ik al genoeg. Rare toestand en ik twijfel enorm of ik dit allemaal wel wil! Er zitten een paar vreemde jodokussen in de raad! Maar ik laat het maar even op z’ n beloop. Er zijn serieuzere dingen:
Per 1 april moet ik een andere baan zoeken, Het Office heeft een kandidaat gekozen die 10 jaar in Griekenland reizen heeft verkocht op een reisbureau en zij spreekt vloeiend Engels en Grieks. Nou daar heb je wat aan in Nogent!!!!! Maar helaas het is niet anders. Ik vind het enorm jammer want ik heb/had het er reuze naar mijn zin, ook PB vond het erg moeilijk dit aan mij te vertellen, ik kreeg de indruk dat hij weinig keus had! Dus op banenjacht. Ik kreeg van hem een dag vrij om me alvast overal bij uitzendbureaus te laten inschrijven. En i.v.m. de gemeenteraadsverkiezingen in Nogent, die in het Office plaatsvinden was er voor mij jl. vrijdag en zaterdag nauwelijks een plekje om te werken en mocht ik ook toen gewoon naar huis. Heb zaterdag en zondag Wim geassisteerd met zijn tuinhuisje, het staat en is al aardig vol gepropt met tuinspullen en gereedschap. Nu is er in de stal weer wat ruimte.

Geen opmerkingen: