zondag 10 juli 2011

Workshop Le Nogentais, 2 juli 2011.



Het begon tijdens de jaarlijkse bbq van de confrérie in eerste instantie als grap, later naarmate de champagne rijker vloeide en de tongen losser kwamen, werd het serieuzer; de dames werden genodigd voor een dagje "messenmaken"; bij GH. Datum, tijd, plaats en dergelijke werden vastgelegd en dus ging ik zaterdagochtend 2 juli al vroeg op stap. Ik had beloofd voor een dessert te zorgen en met een hele grote schaal met trifle op z'n angenietha's ging ik naar Biesles. In het totaal verwachtte GH 6 dames en hij had zijn workshop goed voorbereid. Alles lag klaar voor het assembleren en the finishing touch van Le Nogentais. Ik koos boulot madré en coco boulot uit als houtsoort en we gingen aan de slag. G had al een aantal bewerkingen gedaan, omdat het of tè gevaarlijk zou zijn of tè veel precisie werk. Maar we hebben een heel groot gedeelte toch zelf kunnen doen. Tussen de middag kwamen er een aantal mannen bij en aten we gezamenlijk voor de deur van het atelier en genoten van een bbq en natuurlijk zoals altijd perfecte wijn en mijn trifle die erg op prijs werd gesteld. Het was moeilijk om daarna de draad weer op te pakken maar we hadden geen keus en wilden maar al te graag met een echte Nogentais naar huis. Dus aan de slag!
Iedereen wilde haar mes zo mooi mogelijk en schuurde en polijste er op los! Het laatste gedeelte was echt heel secuur werk en G had het er maar druk mee! Maar het resultaat mag er zijn. 6 messen ( helaas niet genummerd, maar met een klein specifiek kenteken) vonden hun weg naar hun trotse eigenaressen! Onze mannen mogen tzt ook aan de bak. Wim is volgens ons jaloers want toen ik het mes zondag op tafel had gelegd heeft hij het wel tig keer in zijn handen genomen en bekeken, volgens hem is het een beetje scheef maar ik vind het goed. Ik ga alleen nog een keer terug om het te laten slijpen want ik vind het vrij bot. Ik denk dat door alle hectic G daar helemaal niet meer aan heeft gedacht. Vandaag kreeg ik van PB een hele serie foto's via de mail een complete reportage van ons vrouwen als messenmakers, leuk om te zien.
http://partage.mescontenus.orange.fr/n/664-2/share/LNKQ6qX66JG4KfknXz3lpA1yTzDa/ kijken jullie zelf maar.

Geen opmerkingen: