maandag 18 juli 2011

Musée la Tour,

Vorig jaar had ik al een poging gedaan, maar door valse voorlichting greep ik er toen naast. Dit jaar had ik meer geluk ( ik weet nu eigenlijk niet of ik het geluk kan noemen) en ben ik uitverkoren om iedere zondag middag van 15.00 uur tot 18.00 uur aanwezig te zijn in musée la Tour. Musée la Tour is een klein museum over de geschiedenis van Biesles en zijn bewoners. Het is ontstaan toen de heer en mevrouw de B uit Parijs, wiens voorvaderen geboren en getogen waren in B. hoorden dat de restanten van het Chateau van B. te koop waren en zij samen met een aantal vrijwilligers aan de renovatie en restauratie van de enig overgebleven toren van het voormalig chateau zijn begonnen; het was toen ca. 1980. Vooral mevrouw hield zich bezig met het verzamelen van allerlei materiaal wat betrekking had op het leven van de bewoners en hun leven. (vitrines waarin werk, kerk ,huishouden en het dagelijks leven wordt getoond) Ze heeft erg veel hulp gekregen en ik denk dat het merendeel van de verzameling voorkomt uit schenkingen. De gemeente B, eigenlijk de toenmalig burgemeester was niet echt gecharmeerd van het idee. De door mevrouw en meneer opgerichte vereniging tot behoud van La Tour heeft het leeuwendeel gefinancierd. De huidige burgemeester ziet het nut van dit museumpje in de dop wel in en heeft een aantal glazen vitrines geschonken voor het uitstallen van de diverse dingen.
De toenmalige bewoners van Biesles waren vooral, klompenmakers, messenmakers en er was een groot aantal van de dames die zich in hun woonhuis bezig hielden met het vervaardigen van handschoenen. Hun gereedschappen zijn uitgestald. De vrije tijdsbesteding van de bevolking w.o. de Harmonie heeft ook een voorname plek. Verder zijn religie, kledij en huisraad te zien. Het is onvoorstelbaar met hoeveel passie mevrouw de B. kan vertellen, maar als ze eenmaal begint is het moeilijk om er een speld tussen te krijgen. Het echtpaar is echter op een leeftijd dat zij het niet meer kunnen behappen en daarom werd er gezocht naar een medewerker tijdens de openingstijden en werd ik ingehuurd. Compleet met een officieel contract en alle bureaucratie die daarbij hoort ben ik dus nu de klos. Van begin juli tot eind september alle zondagen. Ik vind het op zich niet erg, maar zou het leuk vinden als er bezoekers kwamen de afgelopen drie zondagen niemand gezien. Ik heb een aantal vellen gekregen met daarop alles wat men heeft kunnen achterhalen van en over het chateau. De restanten zijn zichtbaar en buiten kan men zich een beeld vormen van hoe het vroeger geweest moet zijn. Het complex is net voor de revolutie verkocht en men heeft de bovenverdieping eraf gehaald en de benedenverdieping zijn woonhuizen geworden. Meneer heeft een compilatie gemaakt op de computer hoe het er vroeger uit heeft gezien. (best indrukwekkend!) Het is de bedoeling dat ik bezoekers het een en ander vertel over de geschiedenis van het kasteel en dergelijke, ik ken helaas de grote vellen tekst niet uit mijn hoofd, het is tè veel. Maar vooralsnog is het dus nog niet nodig geweest om tekst en uitleg te geven. Gisteren kwam GH even langs met een stuk noga om de tijd te doden, hij kon me heel veel vertellen over de Harmonie en de grote vaandels die boven hangen. Was even een leuke afwisseling/ tijdverdrijf.
En ach het is even wat anders dan achter de geraniums in M.

Geen opmerkingen: