donderdag 15 maart 2012

Kom in de kas.

Gisterenmiddag was mijn middagje op proef in de kas, in M. Ik was vastberaden en wilde op de e-fiets, dus Wim pompte nog de banden op en controleerde de remmen enz. Maar omdat men had gezegd dat er wel een sluipweggetje was door de prairie wilde ik graag dat hij een stuk met me mee zou fietsen. Zo gezegd zo gedaan, we vertrokken om iets over een uur. Het was mooi zonnig, maar het windje is nog fris. Eerste stuk tot aan Le Dardu ging prima. Zelfs zonder motortje goed te doen. Voor de zekerheid toch nog even gevraagd aan de boer op z´n erf of we goed gingen en dat bleek zo te zijn. Doorfietsend ging het best goed, op een splitsing even gestopt want we waren niet helemaal zeker of we rechts of links aan moesten houden. Gekozen voor rechts, maar toen werd de weg alsmaar slechter. Veel hobbels, grote keien, steentjes en dat viel niet mee. We stapten na een meter of 200 af want toen kwamen we in een paar flinke kuilen met grote plassen terecht. Met mijn fiets van 40 kilo, is dat niet echt erg praktisch. Duwen is erg zwaar en om weer op te stappen en vaart te krijgen valt niet mee. Hijgend en vermoeid toch doorgezet. In overleg met Wim, we zagen de kerktoren van M, reed ik verder en ging hij terug. Deze weg dus maar niet meer doen. Het is niet verstandig want als ik een lekke band krijg sta ik midden in de prairie. Aangekomen bij ET, fiets o slot en naar de kas. Daar was het door het zonnetje lekker warm en bleek al gauw dat ik me te warm had gekleed, volgende keer beter voorbereiden, laagjes om uit te doen en als het regent een flinke dikke trui. ET leerde me eerst zaaien in van die bakken met meer dan 200 gaatjes, zaadje voor zaadje in het holletje leggen, eerst sla, toen tomaten daarna kool gezaaid, bakken met een klein laagje aarde bedekken en dan naar de broeikas.
Daarna kwam het oppotten aanbod. De zaailingen uit de holletjes drukken en een voor een in een potje stoppen, een handeling waar je even de tijd voor moet nemen om het goed te doen. In het begin drukte ik te hard of was het potje niet vol genoeg aarde. Ik had sterk de neiging om de overtollige aarde eraf te vegen. Maar dat is net de bedoeling, dat kost TE veel tijd! En je moet geen slechte gewoontes aanleren. ET wilde graag zijn kennis van de Nederlandse taal uitbreiden en dus vroeg hij me een aantal zinnen die over het werk gaan.
Zoals Jij gaat nu sla zaaien
. enz.
Hij heeft vroeger in Aalsmeer gewerkt en weet nog wel wat zinnen. Heeft wel moeite met de sch´s!
Om 5 uur ging ik naar huis, zij vonden het niet verstandig om over de Nationale te rijden, zodoende reed ik een flinke omweg. Weet niet of ik dat zal blijven doen. Dik 20 kilometer zo. Van het weekend vraag ik aan Marieke of zij mij wil leren om te gaan met haar scooter.

Geen opmerkingen: