maandag 2 februari 2015

6 liter " zelfgestookte" Ketel één!

We hadden afgelopen zomer 2014 enorm veel fruit, zoveel dat ik er geen gat in zag jam, sap of gelei te maken en dus brachten we de appels naar de perserij en leverde dat 92 flessen bio appelsap op.
Mirabellen ook plenty en er zat zelf nog een flink aantal kilo's in de vriezer. In de kelder staan nog weckpotten die dateren van 2008!!! Dus mirabellentaart kon altijd nog. Ik vroeg aan de buurman hoe je een "tonneau" voorbereidt en volgde zijn adviezen op. Alle mirabellen en pruimen deed ik in de ton en roerde iedere dag totdat het spullie begon te gisten. Nog een keer gevraagd wat ik moest doen en weer op zijn advies daar een aantal kilo's suiker bijgedaan. Steeds sloot ik de ton met de daarvoor bestemde beugel. Het gistte flink en af en toe hoorde je het een soort van "sissen". De ton stond in de stal en de laatste twee maanden keek ik er eigenlijk niet meer naar om, totdat PV uit Donnemarie op een dag in het museum was en vertelde dat hij met stoken was begonnen en ik ineens dacht:"Oh jee, dat is waar ook!" Ik moest uit zien te vinden bij wie, hoe en wanneer ik dat kon (laten) stoken.
Bij Delcorse in Millières betaal je daar een lieve duit voor en de hoeveelheid was eigenlijk niet echt zoo groot om het uit te besteden. MB zei vraag het aan CT die zit in het bestuur van de "brouilleurs de crus" in Audeloncourt. Zo gezegd, zo gedaan. Ik liet Dunkan uit en zag hem rijden, gaf hem een stopteken en legde het aan hem voor. Wat wil het geval, hij had zelf zijn tonnen al gestookt, maar zou kijken wat er nog kon.Hij zou me op de hoogte houden.
Daar ging (zoals met veel dingen in Frankrijk) de nodige tijd overheen, ik hoorde of zag niet van hem. Maar anderhalve week geleden , het goot pijpenstelen, reed er een auto tot voor de deur en werd er geklopt: opa CT stond met wat papieren voor de deur en met de vraag of ik nog steeds wilde distilleren. Nou dat wilde ik wel, afspraak gemaakt, papieren ingevuld en datum bepaald. Gisteren om 14.00 uur brachten Wim en ik de ton, hout en de bonbonne naar het atelier public.
Vanochtend om 11 uur reed ik er weer heen en wachtte in de kou op opaatje T. Toen hij een kwartiertje later verscheen moest eerst het hele apparaat in elkaar gezet, de bain marie onder de ketel vol met water, de watermeterstand opgenomen en genoteerd en het vuur onder de ketel aangestoken.
Toen kon de inhoud van mijn tonnetje erin en was het wachten op het koken van het water in de bain marie en het verdampen van de alcohol. Het pruttelde en siste van jewelste! Ik geloof dat CT wel minstens 12 keer heeft gezegd dat het zo jammer was dat we maar een tonnetje hadden, ja hijzelf stookt er denk ik wel vijf. Maar Wim drinkt niet en zo puur drink ik het ook niet, voor mij is het de lol van het stoken en het straks maken van vlierbessenbloesem wijn. Dus alles wat het oplevert is al meegenomen, toch?
Het vuur brandde perfect en na een dik uur begon het geestrijke vocht te druppelen. C. zette de alcoholmeter in de afvoerpijp en kon zien dat de alcohol zo rond de 70° lag ( in het begin) naar mate de tijd vorderde, zakte het percentage en bij 15° haalde hij de brandende houtblokken uit de kachel, legde die buiten neer , zo kon het water afkoelen en konden we ( intussen was Wim ook gearriveerd) de ketel losmaken en het residu er uit laten lopen. We schonken de 10 liter opgevangen alcohol terug in de ketel en stookten de kachel weer flink op. Wim nam het overgebleven hout, de lege ton terug mee naar huis en mij restte het wachten op de tweede distillatie! Het percentage begon zo tegen de net geen 60° en bij 15° stopten we weer, we lieten de bain marie leeglopen, ook het vat met het koude water ( waar het spiraal in zit) mocht leeg en toen kwam de meest vervelende klus van het hele stookproces!
Het schoonmaken van de koperen ketel, wat een rot klus is dat, de achtergebleven drap zat vastgekookt aan de ketel. Met behulp van een staalwol spons heb ik met man en macht staan schuren, totdat ik pijn kreeg in de schouders. Maar het werd redelijk schoon, we vilden de douanepapieren in.
De totale opbrengst is 6 liter van 52°, ik declareer er morgen slechts 5. Die bonbonne mocht ik om 19.00 vanavond ophalen en morgen moet ik dus naar de douane voor de rest van de administratieve rompslomp. En dan komt natuurlijk nog wel de rekening van het "huren" van het atelier, de 2 m3 water die we hebben gebruikt en de contributie. Ben benieuwd hoe het kostenplaatje eruit zal zien. Als ik een liter koop bij meneer M dan betaal ik 14€ voor een liter! Natuurlijk reken ik de inschrijfkosten van het lidmaatschap er niet bij want dat geldt voor de rest van mijn leven. hahaha


Geen opmerkingen: