dinsdag 26 april 2016

April doet wat hij wil!

Terwijl het buiten bakken uit de hemel giet en de temperatuur niet boven de 5-6° stijgt, zit ik achter de balie van het museum en heb het koud. Gisteren was de verwarming (weer eens) kapot en heb ik de hele dag mijn jas aan gehouden, Het was echt heel erg onaangenaam; om een uur of elf ontdekten we ook nog dat er geen water was. Buiten op de place Charles de Gaulle zijn de werkzaamheden begonnen ( die gaan 2 jaar duren) en had men per ongeluk een waterleiding geraakt, half Nogent heeft tot een uur of 3 zonder water gezeten. Top dus.
Vandaag is het nog steeds niet echt behaaglijk maar we moeten het ermee doen. Veel bezoekers hebben we ook niet echt. Af en toe een paar "compatriotten" en dat is altijd weer gezellig, hun eerste vraag is erg vaak:" Hoe komt u hier?" en dan is er toch veelal een leuk gesprekje. Mensen zijn na afloop van hun bezoek toch wel onder de indruk en hadden dit niet verwacht. Vinden het bijzonder, dat is leuk om te horen.
De "bazin" zit boven met een extra kacheltje in haar ivoren toren en daar hebben we vandaag geen last van.
Thuis doen de 6 kuikentjes het goed, ze groeien waar je bij staat. Heel schattig en nog steeds geen idee of het hennetjes of haantjes zijn! Afwachten dus anders eten we binnenkort met regelmaat "coq au vin".
Vorige week ging de slacht bij AV anders dan was voorzien, het was toen redelijk goed weer en de temperatuur te hoog om het geslachte varken zo te laten liggen dus waren ze al eerder begonnen met het verwerken, ik kreeg zondagmiddag een telefoontje dat ik maar beter 's avonds langs kon komen. Dus na mijn werk meteen naar L-l-M gereden. Daar samen met M de chipolataworstjes
(zo'n 150 stuks) in staan pakken voor de vriezer en daarna zijn we paté gaan maken, Ze beschikken over super materiaal en dus is het gehakt maken van het vlees een fluitje van een cent, zelf de uien en de peterselie gingen in de vleesmolen. Daarna werd het deeg aangemaakt met eieren, bloem en met en kruiden. Wij mochten de glazen potten afvullen, mevr V. heeft zo haar manier van doen en wil het dan ook zo gedaan hebben zoals zij gewend is. We hadden meer dan 50 glazen potje met paté die de kookketel in konden!
Daarna heeft ze me uitgelegd hoe ze het pekelvocht maakt voor haar "ham" en heb ik dat opgeschreven om dat een keer thuis te gaan doen. Ik vind dat soort dingen echt zooo super leuk!
We hebben nog een paar grote stukken varkensvlees in de vriezer dus denk ik dat ik daar mee aan de slag kan. Ik kreeg twee erg grote karbonades mee voor thuis.
Morgen wordt M. éénentwintig! niet te geloven toch???? Wij gaan vrijdag naar E. Omdat de saxo nog bij ons staat moet iemand M naar Vittel brengen, We hopen dat M dan op de terugweg zelf de saxo naar E zal kunnen rijden. Begin mei begint de stageperiode op de camping waar M vorig jaar gedurende de zomervakantie heeft gewerkt. En dat is ver weg!

Geen opmerkingen: