zaterdag 29 april 2017

De rookkast.

De vurige wens om eens een rookkast/oven te bezitten, kon dus dankzij de gulle gaven omgezet worden in werkelijkheid. Op woensdag via internet besteld bij rookoven.nl, op vrijdag in huis. Sneller kon bijna niet! Ik had een stuk forelfilet gekocht voor het geval dat en Wim heeft de rookkast zaterdag in elkaar gezet en hebben we proefgerookt. We gebruikten het elektrische element en de temperatuur liep al snel erg hoog op. regelen van de temperatuur valt nog niet mee. Na een drie kwartier zag het stuk forelfilet er al aardig gerookt uit en hebben we dat samen met een ontzettend lekker mosterd/dille sausje opgegeten. Wauwwww wat een delicatesse!!!!!  Dit gaan we vaker doen dus. Zei wel tegen Wim dat we dan een volgende keer eerst zelf forel gaan vangen in de forelvijver, dan wet je zeker dat ze kersievers zullen zijn!!! en misschien ook wel goedkoper????? heel lang geleden een keer gedaan met Matt die toen ineens wilde leren hengelen.

Ik had een varkenshaasje gekocht en dat heb ik in een pekelbadje gelegd gedurende 48 uur, toen goed afgespoeld en dat ook gerookt. Weer met de elektrische spiraal, het regende dus dat was niet zoo geweldig, en weer liep de temperatuur in de oven erg snel te hoog op. Ik kan het niet controleren heb geen andere thermometer, maar als we het lager zetten is er geen rook. dus we moeten nog wat ervarener worden geloof ik. het is wel gerookt maar niet helemaal gaar van binnen. Smaak was voor het mooi te zout maar dat kwam omdat ik  geen colorozo zout kon krijgen en dus de hoeveelheid gewoon zout had verdubbeld, dat was iets te veel van het goede. Moet dus op zoek naar sel-nitrité, of iets wat er op lijkt. Op internet te koop maar de portokosten zijn belachelijk hoog. Of zelf een mengseltje maken.
Ik ga Wim lief aankijken of hij een soort van afdakje zou kunnen maken, zodat de kast buiten kan blijven staan, nu zet hij hem steeds na gebruik binnen.
Ook wil ik graag weer 1/4 varken van meneer L. maar ik krijg hem telefonisch niet te pakken, dan kan ik wat meer experimenteren met vlees. kan niet wachten.............


Geen opmerkingen: