zondag 26 november 2017

Soirée Clôture Diseurs d'histoires

Ik wist al sinds juli dat ik voor de derde keer ook dit jaar weer voor de slotavond van de "verhalenvertellersronde in de Hte Marne" het diner mocht verzorgen. Ik deed hen tijdens de bijeenkomst met de organisatoren een voorstel voor het menu en dat werd enthousiast ontvangen.
na regelmatig met elkaar te hebben gemaild kreeg ik het budget door en spraken we af dat we net als voorgaande jaren zouden werken met vrijwilligers die zich op konden geven voor de twee workshops op zaterdag ochtend en/of zaterdagmiddag.
De organisatie zou zorgen voor het rekruteren van de vrijwilligers en aan mij de forse taak om na het opstellen van het menu de receptuur uit te schrijven en een boodschappenlijst. Dat laatste is een enorme uitdaging want we gingen uit van 120 personen net als vorig jaar.
Dus ik zat meerdere dagen achter de pc en rekende, rekende en rekende. Stelde een lijst op voor de supermarkt, de groenten en de visboer.
 De datum kwam steeds dichterbij en de inschrijvingen liepen niet echt storm.
Intussen bezocht ik vier voorstellingen en was iedere keer weer aangenaam verrast. Het is iedere keer weer een verrasing wat je voorgeschoteld krijgt, maar het was ook dit jaar aleemaal weer boeiend, humoristisch of aangrijpend.
Begin van de vorige week spraken we onderling een deadline af. Ik zou woensdag jl het definitieve aantal "eters" door krijgen.
Het werden erhelaas slechts 80, dus begon ik weer met rekenen.  Ik maakte dankbaar gebruik van Leclerc Drive service. Zette alle op mijn wenslijst, kon nogartikelen die niet op voorraad waren vervangen en maakte ook gebruik van een paar aanbiedingen. Ik schakelde M in die op die afdeling werkt en ervoor zorgde dat er diverse dingen opzij werden gezet. (hij werkt in ieder geval nog tot eind december en verwacht dat hij dan een vaste aanstelling aangeboden krijgt, duimen dus!!!!)
Bij Eric bestelde ik 80 aardappels die gevuld konden worden met raclettekaas en een lapje spek erom heen. Ik reserveerde een afhaalmoment voor vrijdag na de aquagym en kon zo alles bijna in een keer ophalen. De berlingot zat tot aan de nok gevuld.
Zaterdagochtend om 8 uur op pad, boodschappen uitladen en wachten op de vrijwilligers voor de ochtendshift. Er stond koffie thee pain au chocolat en andere versnaperingen voor ons klaar, heel aardig.
Ik legde aan iedereen de bedoeling en de receptuur uit en ze begonnen in groepjes van twee aan de drankjes en de desserts.
Tussen de middag aten we bij een table d'hote in B. Ook de artiesten van de avond waren daarbij aanwezig en iedereen stelde zich voor. De mevrouw van de table d'hote (niet mijn type) was naar mijn mening erg nieuwsgierig naar mijn menu, maar ik liet niet het achterste puntje van mijn tong zien, ze vroeg door ook over mijn opleiding en of ik ingeschreven stond etc. MM hielp me door haar te vertellen dat ik werkte in het kader van de vereniging... Merci!
's Middags gingen we met een gedeeltelijk nieuwe groep verder met alle overige onderdelen van het menu en om half zes was alles gereed. Niemand had zich gesneden, niemand zich gebrand, geen ongelukjes, geen miskleunen alles zag er perfect uit. We namen de tijd om even te gaan zitten en iets te drinken. De tafels waren gedekt en de vrijwilligers namen elk een tafel voor hun rekening voor het bedienen. De eerste gasten arriveerden iets voor 19.00 uur en we konden beginnen. Ik werd voorgesteld aan de gasten en mocht het menu uitleggen. De hele avond liep als een trein, de vertellers deden hun ding en wij serveerden het eten afgewisseld met een verhaal.
Het was op alle fronten subliem, veel complimenten en vet applaus gekregen.
Ik zal tzt nog even de menukaart hierbij zetten.
Moe en voldaan, na het krabben van de voorruit omdat het flink had gesneeuwd en gevroren, reed ik om iets over 24.00 uur naar huis. Dik 4 uur later was ik blij veilig en wel thuis te zijn. Apetrots kroop ik in bed en kon met moeite in slaap komen.
aubergine salade van Ottolenghi



het trio desserts

Geen opmerkingen: