dinsdag 27 februari 2018

Wim 50 +eau de vie de mirabelles

23 Februari werd Wim 50 jaar, zoals altijd wilde hij dat niet vieren, hij heeft niets met feestjes en wil alleen een "groot" cadeau. Vaak begint hij al begin januari mij de vraag te stellen :Wat krijg ik voor mijn verjaardag?", en ieder jaar is het weer erg moeilijk iets passend voor hem te vinden. Ik vond 50 toch wel heel speciaal en heb een beetje om ons heen gelobbyd om zo in ieder geval wat verjaardagpost te ontvangen. (Matt vond dat niet gepast, maar ik wenste Wim ook wat extra's)
Hij heeft van mij een nieuwe portefeuille gekregen (was hard nodig) en een prachtige foto van Dunkan afgedrukt op canvas. Ik bakte een lekkere citroen-meringuetaart en verder dus inderdaad een flink aantal verjaardagskaarten en zelfs een die helaas te laat kwam, met een leuke toepasselijke slinger en ballonnen. Iedereen bedankt!

Vandaag 27-2-2018 was voor mij de alambic gereserveerd en had ik een afspraak gemaakt met opa Claude om te gaan destilleren. De paperassen waren een week geleden al opgestuurd naar de douane.We hadden de grote en kleine ton gisteren al naar Audeloncourt gebracht en OB kwam de sleutel tegen een uur of zeven hier brengen. Dus alles stond klaar. Hout mocht ik aan de overkant van de stapel pakken, dat zat allemaal aan elkaar gevroren want het is buiten lekker aan het vriezen. (hebben dus weer eens geen warm water in de badkamer, omdat we zijn vergeten de kraan te laten lopen gedurende de nacht!!!; lekker slim dus!). We waren om iets voor tien uur klaar om te beginnen, helaas bleek het hout dat ik had meegebracht niet droog genoeg en wilde het vuur niet echt goed branden. Opa C. reed terug naar huis om hout te gaan halen. Intussen amuseerde ik me met het kloven van het hout wat ik had meegebracht. De bain mariebak was nog vol water dus dat scheelde vullen. het droge hout van Claude vatte meteen vlam en de ketel werd langzaam warm. We konden de tonnen niet samen tillen dus leegde ik die met behulp van een emmer in de koperen ketel. We draaiden de deksel erop en dan komt het lange wachten. Het enige wat je moet hebben is dus geduld. Ik had heet water, nescafé en theezakjes bij me en dronken we beiden een bakkie. Intussen pratend over koetjes en kalfjes.
tegen half twaalf druppelde het eerste destilleervocht uit het kraantje.
Dat was toen rond de 65° alcohol. De emmer was gevuld tot iets over de 9 liter
toen we stopten. Daarna (intussen was Wim ook gearriveerd) moest de ketel geleegd voor de tweede passage, dus eerst de gloeiende as uit de foyer, dan voorzichtig alles losmaken, de stoom laten ontsnappen en de pruimenprut eruit gieten, dat is natuurlijk gloeiend heet en moet mee terug naar huis om daar ergens weg te gooien. Hadden we maar varkens! Wim voerde onze tonnen af.
We spoelden alle onderdelen en deden de alcohol terug in de ketel en voegden daar water aan toe voor de tweede passage. We stopten toen de alcoholthermometer 15° aangaf. We deden nog een keer een proef met de thermometer en wilden een alcoholpercentage van max.52° dus moesten we er wat water aan toevoegen. We goten het over in mijn mooie "bonbonne" en dan komt de vervelendste klus: het schoonmaken en boenen van de koperen ketel.
Omdat wij de laatste stokers waren, moest alles spik en span. Dat vergt de
nodige energie, alles is stoom om je heen, gloeiend heet water dat uit de bainmariebak loopt op een koude vloer. Beslagen bril, Natte voeten en doorweekte handschoenen. En dan maar schuren met het schuursponsje.
Ook het grote vat waar de alcohol in afkoelt met het spiraal mocht leeg,
Met een baco de moer losgemaakt en toen spoot het koude water zover dat ik doorweekte schoenen had. Maar goed allemaal voor het goede doel, toch? We maakten de foyer leeg, ruimden de as op. ketel blonk weer als een zonnetje. Vloer geveegd, watermeter afgesloten, waterstand opgeschreven; kranen opengedraaid i.v.m. de vorst. We waren 13.30 uur klaar.
De "bonbonne" met 6 liter eau de vie van 52° mag pas vanavond na 19.00 uur opgehaald worden. Van de week met de papieren naar de douane om te declareren en te betalen. Ik heb mijn voorraadje dus weer aan kunnen vullen.

Geen opmerkingen: