zondag 15 december 2019

Reserve, Sinterklaas, Multi-culti

Op het programma van de CCAS stond voor december Portugal gepland, maar helaas een van de dames niet in orde en dus wilde dame nummer twee liever uitstel. Ik stond als reserve en kreeg het verzoek de lege plek in te vullen. Ik moest wel even flink nadenken want een echte Nederlandse specialiteit die had ik niet een , twee, drie voorhanden. De eerste bijeenkomst was op de 6de december St Nicolaas! Ik koos daarom voor "gevuld speculaas met warme chocolade melk met slagroom en voor de liefhebbers een glaasje advocaat".
Omdat het deeg een dag of wat moet rusten om de smaken van het kruidenmengsel goed in te laten trekken, maakte ik het deeg al twee dagen van te voren. Ik was trouwens de hele week al iedere dag druk met het maken van zoete versnaperingen voor de borrel van DM die met pensioen gaat de 20ste december. (de vriezer zit al aardig vol met Florentines, biscotti, vanillekipferli, maids of honour en diverse mousses)
De advocaat maakte ik met het recept van Cees Holtkamp, daar had ik 14 eigelen voor nodig, hield dus 14 eiwitten over. Ik gebruikte mijn eigengestookte eau de vie de pomme, daardoor werd het wel iets heftiger dan met wodka, maar de smaak was perfect in combinatie met een flinke toef slagroom.
Ik nam de 6de de speculaasplanken mee en vertelde over onze Sint-tradities. Het was een aangename middag.  Vrijdag de 13de was dus het echte maken van de gevulde speculaas aan de orde. De twee Spaanse dametjes, de leuke vrouw ui Kameroen,  CvO ging mee als tweede Nederlandse, en er waren drie dames uit Nogent die ingeschreven staan bij de voedselbank. Samen met SH en V van Initiale was het een leuke groep. Achterin zoals altijd het groepje tekenaars o.l.v. Herve de Graet. (een bekende artiest/tekenaar uit Nogent). Herve gaf mij voordat ik begon een pakje en zei dat ik het pas later open mocht maken.
Ik maakte het deeg om te laten zien wat er allemaal in gaat, maar gebruikte mijn thuisgeknede deeg voor de gevulde speculaas, ik maakte het amandelspijs en garneerde de taart met halve amandelen.
Toen de taart in de oven stond presenteerde ik mijn advocaat.............. haha sommigen vonden het heerlijk (okay wel sterk) anderen hadden meer zoiets van  HUH wat is dit?????
De taart kwam prachtig uit de oven, aansnijden als het nog warm is is minder maar iedereen kon proeven. Men vond het heerlijk en het overtrof de verwachtingen van velen. Ook DM uit Luxemburg kwam nog even buurten evenals Mme C. die was weer enorm hartelijk en bedankte me voor mijn 100% inzet tijdens dit project. HdG vond het tijd dat ik het pakje open moest maken.
Dat deed ik en totaal onverwacht wat een enorme verrassing stond ik oog in oog met een prachtig getekend portret van mezelf! Hij had dit nagetekend  naar de foto uit de MAG!
Ik stond echt perplex, wat een enorm sympathiek gebaar. Stond met mijn mond vol tanden.
Volgens Wim ben ik het niet (helemaal) maar de reacties van velen zijn erg positief! Ik vind het knap gemaakt en moet nu gaan verzinnen waar we dit op zullen hangen.


Geen opmerkingen: