zondag 31 juli 2022

Het verslag van Debbie

Verslag uitstapje naar de Elzas met Angenietha Bos 17 t/m 19 juli 2022 Zondag 17 juli We zijn om 5.00 opgestaan vanmorgen omdat we op tijd naar Maisoncelles rijden voor het 3 daagse uitstapje met Angenietha. Hans brengt mij weg en we rijden in het ochtendgloren weg vanuit Aulnoy. Gisteren mijn tassen ingepakt, het worden warme en zonnige dagen dus ik heb extra kleding meegenomen. Even voor 7.00 komen we aan. We nemen nog even tijd om een koffie te drinken terwijl Angenietha de broodjes voor onderweg inpakt. We hebben er zin in. We nemen afscheid van onze mannen en rijden richting de Elzas. Het is leuk om te zien dat het landschap langzaam verandert van heuvelachtig en groen naar bergachtig en bosrijk. We vermijden de tolweg want dat is zoveel leuker en rijden door dorpjes en langs bossen. We rijden door Tendon waar een ambachtelijke markt is. Het ziet er zo leuk uit dat we even de tijd nemen om te gaan kijken. Er staat een enorme broodkraam met de meest heerlijke en mooie broden. We proeven ervan en kopen een brood met noten en fruit en één met spekjes en ui voor onderweg. Nog een rondje langs de andere kramen en een kort bezoek aan een ambachtelijke bakker, deze bakt het brood in een broodoven, het brood ligt te rijzen in mandjes en de bakker laat ons zien hoe hij het brood kneedt en bakt. Erg leuk ! We gaan terug naar de auto en zien een kleine brocante waar we naar binnen gaan. Het staat er vol met spulletjes en het is op een leuke manier gepresenteerd. We nemen een kopje thee en stappen weer in. De volgende stop is bij Gerardmer, een prachtig gelegen meer onderaan een berg met bootjes aan steigers en mooi aangelegde haven. Het is er al best druk. We maken wat foto's en stappen weer in. Tijd voor een theepauze in Munster in een salon du thé, met de eerste gebakjes. We nemen plaats op het terras en zien aan de overkant een hoog gebouw met op de schoorsteen en dakrand ooievaars. Ze vliegen af en aan en later merken we verderop nog veel meer ooievaars in een weiland langs de kant van de weg , een mooi gezicht ! De reis vervolgt zich en de weg wordt steeds hoger en hoger. Ik kijk af en toe naar beneden en dat is best spannend :) We komen aan in Colmar waar we vlakbij de Kathedraal een parkeerplaats vinden, dat is gunstig omdat we daar vlakbij een workshop chocolade hebben aan het eind van de middag. We gaan op zoek naar de VVV maar die blijkt al gesloten dus gaan we een tochtje maken door de stad in het treintje. Het is leuk om het centrum op deze manier te bekijken zodat we straks kunnen kiezen wat we willen gaan zien. Het is een hele warme dag dus zoeken we een plekje aan het water in de schaduw om de broodjes te eten. Daarna lopen we door Petit Venise, het centrum met eeuwenoude huizen, kerkjes en langs het water. We gaan in de Kathedraal die imposant is en met een prachtig interieur, we branden een kaarsje en genieten van de koelte voordat we weer naar buiten gaan in de warmte. We drinken een drankje op een terras en gaan richting le musée du chocolat ( Choco Story ) voorafgaand aan de workshop wordt er van alles uitgelegd over het ontstaan en de productie van de chocolade. Om 16.15 worden we opgehaald en gaan we naar de keuken waar we zelf aan de slag gaan met de chocolade. Het is superleuk om zelf bonbons te maken met pure, melk en witte chocolade. We moeten ons beheersen om niet steeds onze vingers erbij af te likken, zo lekker ! Na de workshop hebben we de rest van het museum bekeken. Dan naar de auto en naar het logeeradres. Het is een huisje op een vakantiepark, de mevrouw brengt ons ernaar toe en legt ons alles uit waarna we uitpakken en op zoek gaan naar een restaurantje in de buurt. We bestellen Flammkuchen met sla en drinken een wijntje. Het smaakt heerlijk en nemen een ijsje toe. Ik koos meloen ijs met slagroom en Angenietha rum rozijnen. We raken aan de praat met een Engelsman die hier een fietstocht maakt en slaapt in een hangmat in het bos, wat een avontuur zal dat zijn ! Na het eten zijn we best moe en gaan op tijd naar bed nadat we hebben afgesproken geen wekker te zetten maar toch op tijd te zullen opstaan morgen om naar Strasbourg te gaan. Maandag 18 juli We zijn om 7.00 wakker en eten buiten op het terras ons lekkere vruchtenbrood met een theetje en koffie. Het zwembad is pas om 10,00 open dus dat gaan we niet doen in de ochtend. We vertrekken lekker op tijd en gaan naar Srasbourg waar we een plekje vinden op een parkeerplaats. Helaas is een dagkaart nogal aan de prijs dus op zoek naar een parkeergarage, al snel gevonden, lekker koel ook voor de auto, en voor ons als we vanavond terug rijden. Ook nu weer op zoek naar de VVV die we al snel vinden. We kopen een stadsplattegrond en gaan de route lopen langs de bezienswaardigheden. Het is behoorlijk druk in de stad en weer super warm. Heel bewust zoeken we schaduwplekken op en gaan waar mogelijk naar binnen in de koelte. De Kathedraal is prachtig ! We nemen er ruim de tijd voor, we gaan naar een andere kerk, en zien ook hier weer veel mooie oude vakwerkhuizen, bruggen, pleintjes en winkeltjes. We drinken thee met gebakjes op een terrasje en gaan het museum Alsace bezoeken. Dit museum is gehuisvest in 3 aan elkaar verbonden oude panden waar veel wordt verteld over de huisvesting en gebruiken in het verleden van de Elzas, hoe werden de huizen gebouwd en ingericht, veel over geboorten, huwelijken, en over het geloof. Het is erg mooi ingericht en we leren er veel over. Angenietha stelt voor een boottocht te maken en er is een plekje in een boot met airco. Eerst nog een verfrissing gedronken en wat kaarten gekocht. De boot zit helemaal vol en het is een tocht van 1,5 uur door het oude centrum maar ook naar het nieuwe Strasbourg waar we ook het Europees Parlement zien. Heel leuk om op deze manier de stad te zien. Als we uitstappen gaan we op zoek naar Cour du Courbaux een Middeleeuws plein aan de overkant van het water. Het is even flink zoeken maar we vinden het. Er is nu een hotel gehuisvest maar de binnenplaats is nog zoals het was. Blij dat we het hebben gevonden besluiten we er een kopje thee te drinken en even uit te puffen. Dan terug naar de auto en de slaapplek, we staan nog een poos in de file maar zijn mooi op tijd om nog een half uur te zwemmen, zo fijn ! Daarna gebeld met restaurant L'etoile of er nog een plekje is en daar heerlijk gegeten op het terras. In het donker terug naar de bungalow en heerlijk slapen ! Morgen alweer de laatste dag. Dinsdag 19 juli Heerlijk geslapen maar weer op tijd wakker geworden. Een snel ontbijt en de tassen ingepakt. Nog geen bericht waar we de sleutel moeten afgeven dus Angenietha neemt contact op. Uiteindelijk wordt besloten de sleutel in de bloempot te leggen. We laden alles in de auto en rijden om 9.00 uur weg. We gaan naar het klooster in Mont Sainte Odille, prachtig gelegen, hoog in de bergen met een fantastisch uitzicht. ( bij mooi weer zelfs tot Zwitserland ) Bij de entree worden we door een enthousiaste meneer al een beetje op de hoogte gesteld wat we zeker niet mogen missen tijdens dit bezoek. Met de plattegrond in de hand genieten we van al het moois wat we buiten én binnen zien. Heel indrukwekkend. We drinken een lekker kopje thee met een heerlijke zoete vlinder voordat we een wandeling gaan maken naar de bron. Eerst nog de winkel in voor wat kaarten en een wandelstok, ons hoedje opgezet en de berg af gelopen. Wat is het warm, de terugweg naar de auto is meer dan een km lopen en dat valt niet mee bergopwaarts. Dan met de auto en naar Natzwiller- Struthof concentratiekamp en monument. bij de auto gegeten en thee gedronken in de schaduw. Het is het laatste nog bestaande kamp op Frans grondgebied, in de Tweede Wereldoorlog zijn hier heel veel mensen opgesloten, gemarteld, gestorven door honger en uitputting. Het maakt veel indruk. We besluiten niet de hele heuvel af te lopen naar de barakken, het is zo ontzettend warm. Wel gaan we bij het monument kijken. Het is enorm hoog en staat bovenaan het kamp naast een kleine begraafplaats waar nog veel geïdentificeerde lichamen zijn begraven. Terug naar de auto voor de laatste etappe richting huis. We stoppen nog een keer bij een wijn cave om wat lokale witte wijn te kopen en doen nog een stop voor thee. We komen aan in Maisoncelles om 18.00 Even later komt ook Hans daar aan. We nemen een lekker koud drankje en als ook Wim thuis komt bakt Angenietha pannenkoeken en we eten een lekker ijsje toe. Dan nemen we afscheid en rijden naar Rouvres waar we om 23.00 bij de tent aankomen. Wat een superleuke dagen waren het, wat hebben we veel gedaan en gezien en wat was het weer gezellig samen, De Elzas was prachtig en het gezelschap nog beter