dinsdag 6 februari 2024

Les Mesdames du passé,

Eind januari was de 95ste verjaardag van Mme. Bernadette Delorme, de moeder van Christophe, mijn Au-Pair "kind". Ik stuurde, zoals ieder jaar een kaart. Twee dagen later ontving ik van C. een messenger bericht dat zijn moeder op haar geboortedag was overleden, na een fikse longontsteking. Helaas dus. Ik neem/nam me al jaren voor een keer bij haar langs te gaan, maar het is er jammer genoeg dus nooit van gekomen. Sneu en niet erg sympa van mijn kant. De rouwkaart viel gisteren in de bus. De begrafenis is donderdag as. om 11 uur in Montparnasse. Had er eigenlijk wel heen willen gaan, maar dat zou betekenen dat ik om 6 uur in Chaumont met de trein moet anders zou ik het qua tijd niet redden. Ik heb zodoende een condoleancekaart gestuurd en daarop vermeld dat ik helaas er niet bij zal kunnen zijn en heb per telefoon (God zegen de greep!) een rouwboeket besteld. Op 2 februari wer Mme.L 88 jaar. Ik had voor haar een amaryllisbol gekocht, een klein tulbandje gebakken, een stukje verse vis en een leuke diamond painting verjaardagskaart in mijn mandje en ging haar feliciteren. Het eerste wat ze zei was dat het als het aan haar lag dit de laatste verjaardag zal zijn, voor haar hoeft het niet meer. Ze klaagt de laatste tijd veel, te veel over haar conditie; haar handen die ze niet meer goed kan gebruiken ( zij wijt het aan haar mediciatie) en ze is ook wel eenzaam. Ze vond het allemaal lief en aardig van mij. We zaten even samen aan de keukentafel en ze vertelde over een familielid en over vroeger. Ook zei ze dat haar hulp F eind van de maand maart er twee weken niet zal zijn en daar zit ze nu al over in. Ik heb haar beloofd dat ik in zal springen daar waar nodig. Dat stelde haar gerust. Ik had haar verteld dat Wim en ik zondag 10 maart as. een weekje gaan oppassen op onze kleine man in de Vendee, iets waar we samen erg naar uitkijken. Een buitenkansje waar wij nooit van gedacht hadden dat dit ons zou ten deel vallen. Ik heb in de buurt een studiootje gehuurd, want 24/24 dat is voor ons allen een beetje te veel van het goede. A. komt oppassen dus daar zijn we ook blij mee.

Geen opmerkingen: