maandag 13 augustus 2007

De klant is koning (?)

Of dit gezegde ook voor Fransen geldt is me tot nu toe ook bij Le Clerc niet helemaal duidelijk, soms lijkt de klant wel keizer maar ook af en toe niet veel meer dan een
vervelend persoon die erg veel nare opmerkingen kan maken.
Van de week zo´n meneer al op leeftijd met naar mijn idee alle tijd van de wereld die tijdens de lunchpauze, terwijl ik druk bezig was achter de ticketnet computer, me lastig kwam vallen
omdat hij meteen geholpen wenste te worden. Hij maakte een paar hele onvriendelijke opmerkingen over het personeel van LeClerc en had geen goed woord over voor de service.
Dat mensen op etenstijd vrij zijn vond hij meer dan belachelijk, ik vroeg hem even geduld te hebben maar dat geduld kon hij echter niet opbrengen en zwaar beledigd liep hij weg!
Het zijn over het algemeen vooral de wat ouderen die erg lastig kunnen zijn.
Ze staan ´s morgens royaal voor openingstijd al met hun “ caddy” gereed voor de ingang, te wachten tot de deuren opengaan en dan willen ze ook allemaal tegelijkertijd door die deuren naar binnen!! Proppen dus!
Ze hebben volgens mij de gehele dag de tijd maar willen het eerste binnen zijn, voor sommigen is het een uitje denk ik, voor anderen de ontmoetingsplek in de stad.
Er staan in de hal een paar banken daar zitten steevast een aantal oudere mannetjes hun krantje te lezen.
Op de een of ander manier zijn buitenlanders ( Nederlanders zeker) er zo uit te pikken.
Of het de kleding is of het gedrag ik weet het niet maar je herkent ze.
Als ze dan zoals zaterdag in heel gebroken Frans krampachtig aan het proberen zijn je uit te leggen wat ze willen en ik ze vriendelijk zeg “ u mag het ook in het Nederlands zeggen” zijn ze toch vaak wel wat verbouwereerd!
Een mevrouw zei heel aardig van de week: “ nou dan spreekt u zeker wel vloeiend Frans, dat ze U hier aangenomen hebben!” ik beschouw dat maar als compliment.
Fransen zeggen vaak dat ze wel horen dat ik een accent heb, maar tegelijkertijd vinden ze het wel bijzonder dat je zowel Frans, Engels, Duits en Nederlands spreekt. Zij hebben soms wel 8 jaar Engels gehad op school maar durven niet of zijn alles al lang vergeten.
En ja de Franse televisie en in de bioscoop zijn alle soaps en films nagesynchroniseerd.
Op die manier vergeet je een taal natuurlijk ook veel sneller, je kunt het dan niet bijhouden op die manier. Ik merk aan Marieke hoe snel je dan dingen oppakt. Ze kent High School Musical uit haar hoofd qua tekst.
Ik heb ook nog niet begrepen waarom een concern als Le Clerc niet een keer per jaar voor een aantal werknemers een turbocursus Engels organiseert. Ik ga het meneer de la Marre wel voorstellen.
Ook het opnemen van een aantal Nederlandse en Engelse tijdschriften en kranten zou volgens mij rendabel kunnen zijn, er wonen inmiddels al aardig wat medelanders in onze omgeving.
Niet alleen als tweede huis bezitter maar ook permanent.
Er is achter in de winkel nog een ruimte en er is sprake van een kleine store in store op
dat gebied. Wie weet iets voor mij om te runnen. Trouwens van de week kwam er een zwangere mevrouw die even met S. stond te praten en ik ving een en ander op en begreep dat ze werkte bij het VVV kantoor in Nogent, ze gaat vervroegd met zwangerschapsverlof omdat de reis van en naar huis te zwaar wordt voor haar. Officieel zou ze pas in december stoppen, daarna neemt ze ouderschapsverlof en denkt er hard over dan niet meer terug te keren. Zij is de enige van het team die Engels spreekt en ze zei me dat ik een brief moest schrijven om te
solliciteren, heel aardig heeft ze het adres achter gelaten dus heb ik direct ’s avonds mijn CV
en een brief geschreven en gepost. DUIMEN DUS, scheelt een flink aantal kilometers en
vermoedelijk ook wat meer regelmaat in de werktijden.

Geen opmerkingen: