maandag 6 augustus 2007

Natuur(lijk) onbespoten,

Toen wij tegen die en gene vertelden dat wij voornemens waren definitief naar Frankrijk te verkassen, hadden sommige mensen duidelijk hun bedenkingen en zagen het kennelijk las een vlaag van verstandsverbijstering, maar wij wisten wel beter! De verschillen tussen hartje Schiedam en het Franse platteland leken met de keer groter te worden. Iedere keer bij thuiskomst in Schiedam zeker op zondagavonden werden we weer verrast door de herrie van de cafés, de verkeerd geparkeerde auto´s voor de deur, de rotzooi van etenstroep voor je deur en meer van dat soort ongein. De rust, de stilte het je dichter bij de natuur voelen en het lekker rommelen in je tuin was vooral voor Wim, die na de aankoop van ons huis hier in M. zijn volkstuin niet meer kon behappen, een groot gemis. ( ik zelf heb de volkstuin nooit echt zo geweldig gevonden wel het buiten zijn ed. maar de volkstuinmensen is toch vind ik nog steeds een volkje apart)De vrijheid van het buitenleven en een beetje terug naar de basisdingen was wat ons zo aanspreekt hier in de campagne. Telen van wat fruit en groenten, het wecken van oa. mirabellen en bonen en maken van appelmoes en appeltaarten is een van mijn liefhebberijen en niets geeft mij meer genoegen dan het resultaat van het inmaken in van die mooie decoratieve weckglazen.Jammergenoeg staat er in onze gewelfde kelder nog geen rek en staan alle weckpotten nu nog door elkaar, maar daar gaan we snel iets aan doen.Dit seizoen hebben we jammergenoeg te maken met heel erg veel, ook nog erge grote, naaktslakken die veel van onze teelt nuttigen zelfs de aardbeien gaan eraan.Toch is het weer een erg vruchtbaar jaar en hebben we veel fruit. Ook onze oude appelboom zit vol en de notenbomen hangen echt propvol walnoten. We hebben eikenbladsla, peterselie, tijm, bietjes, bramen, frambozen en aalbessen neergezet en alles is erg goed aangeslagen.Toevallig vond ik een erg leuk recept om walnoten in te maken maar dat moet wachten tot volgend jaar juni als ze nog niet rijp zijn dan kan je ze verwerken. Nu moeten we afwachten tot we ze kunnen rapen en dit keer proberen ze te persen met het persje. Anders proberen om ze te verkopen want zoveel kilo alleen voor ons is te veel en weggeven kan altijd nog. Gisteren de sperziebonen op een andere manier ingemaakt, dit keer in het zuur, te gebruiken als voorgerecht!We hebben doperwtjes, sperzie- en snijbonen geplukt en de vriezer zit vol.De aardappeloogst was niet verpletterend maar ze zijn wel erg lekker.Eind van de week zullen de mirabellen rijp zijn en dan is dat een flinke klus, leuk om te doen maar erg arbeidsintensief.Tegelijkertijd hebben we dan weer een voorraadje voor het winterseizoen. Ik wil er dit keer ook jam van maken. Zag in een van de boeken over conserveren een leuk recept en dat heb ik stiekem gefotokopieerd. In mijn pauzes struin ik wat door de winkel en kom zo nu en dan iets tegen zoals oa dit leuke boek, wat ik niet ga kopen maar een kopieetje van e.e.a. is nooit weg.Vandaag van een collega 2 bloemkolen gekregen dus we hebben in ieder geval te eten.Nu is het wachten of de kippetjes eitjes gaan leggen en we zijn al voor een gedeelte zelfvoorzienend!

Geen opmerkingen: