vrijdag 23 mei 2008

Terug naar...................af,

Ja zo voelt het een beetje terug naar AF! Allereerst terug naar de schoolbanken! De stage préalable à l´installation van de Chambre des Metiers in Chaumont. Ik zit daar deze week en de volgende week op de verplichte cursus voor het opzetten van een eigen bedrijf. Nog niet wetend of ik er ooit iets mee ga of wil doen, maar ik ben nu "vrij" en dacht dat het niet onverstandig zou zijn me hiervoor in te schrijven. Nou het valt om de dooie dood niet mee! De hele dag van 8.30 uur tot 12.00 uur en dan van 13.30 tot 17.00 uur allerlei docenten aanhoren. Het is een saaie droge materie en tot nu toe zijn de meeste docenten nou niet echt kanjers. Veel termen spoken na afloop van de dag nog uren door mijn hoofd. Ik heb mijn woordenboek mee om zo nu en dan iets op te kunnen zoeken, ze praten snel en een aantal termen zijn bij mij niet bekend, dus dan snel even opzoeken. Er zijn in het totaal 27 deelnemers, een heel gemêleerd gezelschap, veel mensen gaan iets ondernemen in de bouw; stukadoor, metselaar en tegelzetter zijn de meest voorkomende beroepen. Ik heb nog geen idee wat het zou kunnen worden, dus als ik me mag voorstellen zeg ik dat er ook bij. De lopende kosten van bijvoorbeeld een eenmanszaak zijn echt schrikbarend hoog gemiddeld zo' n 6000 euro vaste kosten per jaar ( pensioen, ziektekosten, invaliditeit verzekeringen) Frankrijk geeft een startende ondernemer dus niet echt veel steun. Wij wonen echter wèl in een zone waar er een belastingvoordeel mogelijk is, dat is dan de enige pré! Je kunt als vrouw ook nog een regeling aanvragen voor een lening zonder rente, maar Frankrijk kennende zal dat wel een enorme paparassen toestand zijn! Dus al met al nog geen idee of ik er ooit iets aan zal hebben, maar het is keigoed voor mijn Frans, ça c'est sur!!!!!
Terug naar af geldt dit keer echter jammergenoeg ook voor wat het werk in de wijngaard voor Wim. Daar zit een vervelende kwestie achter. Een Nederlands kennisje die ooit zijn CV bij PP had afgegeven was jl zaterdag met haar lief op een wijnproeverij bij meneer P en na afloop raakten ze in gesprek. Meneer P ontdekte in ene dat zij hem ooit die CV had aangeleverd en begon tegen hen op een verschrikkelijke manier zijn ongerief te spuien over Wim's manier van werken en het niet begrijpen van de opdrachten die meneer P hem gaf. Het was een stortvloed van negativiteit. G voelde zich erg gegeneerd en mailde mij hierover. In eerste instantie dacht ik nog ik laat het hem niet lezen, maar ja dat zou ook weer niet fair geweest zijn. Dus toch gedaan; en ja toen was het over en sluiten. Wij beiden waren boos, teleurgesteld en verontwaardigd dat hij zich zo had uitgelaten over Wim tegen zijn "klanten". Dus in een telefoongesprek maandagavond heb ik hem dat onder zijn neus gewreven, hij ontkende niet maar vond dat G wel een beetje had overdreven. Maar dat Wim daar niet meer heen wil is denk ik wel duidelijk, het zou gegarandeerd uitdraaien op oorlog denk ik. Nu is hij dus weer ingeschreven als werkzoekende en daar moet hij dit keer echt werk van maken zodat hij snel iets anders vindt, want zonder inkomsten kunnen we helaas bar weinig! Mijn baantje op de camping start 23 juni en dat duurt dus nog even! Hellllup hellup hellup wie weet er nog iets????????? al zijn het voorlopig maar kleine dingen Alle beetjes helpen!

Geen opmerkingen: