donderdag 18 september 2008

Inpakken en wegwezen......................

Was ik jl. maandag nog een soort van optimistisch over mijn baan als serveerster; nu donderdag na 3 avonden samenwerken met JP heb ik het helemaal gehad!!!!! Na mijn vrije dinsdagavond, viel het destemeer tegen er weer tegenaan te moeten, maar vol goede moed ging ik gisteren weer op pad. Netjes in het zwart gekleed, schoon en verzorgd kwam ik op de receptie aan. Meneer B. was aanwezig en had me in eerste instantie niet eens herkend! Vroeg hoe het ging en ik zei tegen hem dat ik het niet mee vond vallen. Hij haalde z' n schouders op: met andere woorden "alles went!" Ik opende de bar, er stond een enorme berg vaat, die ik eerst opruimde en maakte voor de chef en zijn assistente een kopje espresso. JP kwam tegen kwart voor zes aankakken, helemaal gestressed ( hij was aangehouden door de politie en daar baalde die van)
Hij liet me even tussen twee peuken door weten dat hij vanavond wel 100 couverts aankon! De eerste aanvaring was er al na nog geen 10 minuten toen een Nederlandse mevrouw haar take-away bestelling door wilde geven; we doen dit NIET voor zessen, dus waar was ik nou in hemelsnaam mee bezig!!!! Ik blijf de neiging hebben me te excuseren, stom natuurlijk maar legde toch voor alle duidelijkheid maar even uit dat mevrouw haar maaltijd graag om kwart over wilde komen ophalen en dus maar alvast bestelde en afrekenen wilde. Fout 1! Toen kwam er aan de bar een echtpaar zitten, keurig netjes aangekleed en duidelijk geen campinggasten, nee het waren de ouders van JP. Hij bestelde een bier en zij een Perrier Menthe, in tapte een grote pils zette het voor meneer neer, toen bleek dat hij een kleine had willen hebben. Fout 2! Er volgde een woordenwisseling tussen vader en JP dat resulteerde in een heftige discussie en een paar akelige opmerkingen over en weer. De spanning was te snijden. Toen kwam mevrouw van de take-away de kip terug brengen die volgens haar niet te eten was. Ik naar de keuken waar de chef een stuk van de kip plukte en in zijn mond stak gevolgd met de mededeling dat er met die kip niets mis was. Wat wilde mevrouw????? Mevrouw wilde graag haar geld terug: niets vervanging of zo gewoon niet goed, geld terug. Ik vroeg hoe ik dat moest oplossen met het kasverschil, het kwam er op neer dat ik maar even iets anders van 10 euro moest vergeten aan te slaan. Okay dan! Intussen liep het restaurant flink vol en de bar ook want het was buiten aardig fris. Dus ik had het zo druk als een klein baasje! Take-away bestellingen, biertjes tappen, mocht zelfs twee keer een bestelling in het restaurant opnemen en toen waren er twee entrées klaar voor tafel 11. Ik nam ze mee en werd onderweg toegesnauwd dat ik WEER het broodmandje had vergeten! Fout3! Ik excuseerde me bij tafel 11 en maakte het mandje klaar om weg te brengen en legde het puntje van de baguette op zij voor mijzelf, het was intussen al tegen negenen en ik had trek. Op de terugweg naar de bar stak ik het korstje in mijn mond: weer een snauw ,"er wordt hier niet gegeten als je met klanten bent!" Fout 4. Prompt liep mijn ergernis aardig hoog op en liet ik van de weeromstuit drie wijnglazen vallen: KAPOT dus en dat was Fout 5! Het gevolg was dat hij me verder alleen nog maar commandeerde en liet afruimen en afwassen. Ik liep intussen op mijn tandvlees en kreeg steeds meer last van mijn rug. De plek (ik ben in Schiedam een keer vreselijk van de trap gevallen en door de ambulance op een brancard afgevoerd compleet met kraag omdat ze dachten dat ik mijn ruggenwervel had beschadigd) op mijn rug stond als het ware in de brand. Toen gezin B. naar hun chalet ging kwamen de vriendjes weer een voor een binnen druppelen, er werd nog even gemeld dat ik een keuze moest maken welke pizza ik wilde; gatver niet weer! en toen begon de eindeloos lijkende afwas. Een vriendelijk stel Nederlanders maakten een opmerking over het humeur en het gedrag van JP, iets wat ik alleen maar kon bevestigen: hij was echt heel onvriendelijk. Ik at aan een tafeltje alleen een koudgeworden pizza, de chef en assistente kwamen aan de bar, de buitendeur ging op slot en iedereen stak, ondanks het rookverbod, een sigaretje op! Niemand vraagt of je daar last van hebt. Allemaal aan de drank en ik maar afwassen; ik baalde als een stekker! Nadat ik de bar had schoongemaakt, de stoelen op de tafels gezet, alles had afgedroogd, de koffiemachine schoon, de biertap weer fris en geveegd, meldde ik me. De fooienpot werd verdeeld door 4 en ik kreeg 16 euro. Heb mijn spullen gepakt, heb gedaggezegd en ging stuk naar huis. Kwam om vijf voor 12 binnen en had onderweg besloten dat ik dit niet blijf doen. Geld verzoent de arbeid, maar ik laat me niet door een knul van 25 commanderen: NO WAY José!
Dus vanochtend, met lood in de schoenen, meneer B. opgebeld en hem gezegd dat dit niet mijn ding is, dat ik hem graag terwille had willen zijn maar dit werk is het niet voor mij. Hij was duidelijk teleurgesteld en heeft een probleem, maar dat mag hij zelf oplossen. Ik heb het in ieder geval geprobeerd. Heb gisterenochtend een leuk gesprek gehad met een meneer van een rijdende kruidenierswinkel, die binnenkort iemand zoekt om zo' n wagen te "behappen" of terwel " tournees" te doen, ze moeten echter eerst van een werkneemster af zien te komen maar op zich heb ik naar zo iets wel oren, ik ga hem straks nog even bellen (pappen en nathouden, zou mijn vader gezegd hebben!)

Geen opmerkingen: