vrijdag 9 januari 2009

De voor- en nadelen van een weekje "au chaud"

Als je wordt veroordeeld tot een royale week verplicht thuis omdat de griep heeft toegeslagen, kom je tot de ontdekking dat het zo zijn voor- en nadelen heeft. Doktersvoorschrift om een weekje thuis te blijven, verbaasde me niet ik voelde me absoluut ziek. Als copd-patiƫnt weet je dat je direct last hebt van je longen, je zit vol, hoesten doet zeer en je piept als een fluitketeltje! Het gaat hier overigens zo' n stuk beter met mijn longen dan in Schiedam dat ik nauwelijks medicijnen gebruik en er eigenlijk niet meer bij stil sta. In Schiedam werd ik automatisch opgeroepen voor een griepprik en die ben ik dus dit jaar gewoon vergeten te gaan halen. Het gevolg was dus deze verplichte week thuis! In bed liggen vind ik vreselijk dus dan maar met een plaid op de bank. Wim heeft veel minder moeite met thuis zijn, die brengt dan hele dagen op de bank door, sukkelt in slaap en vindt het wel prima. Voor een nijvere bij als ik ligt dat allemaal wat gevoeliger, ik verveel me al snel, wil eigenlijk van alles en doe uiteindelijk nagenoeg niets.
Wel heb ik twee geweldige literaire thrillers verslonden, heerlijk zonder tv op de achtergrond, ongestoord in zo` n boek duiken! Daar heb ik als ik werk `s avonds geen rust voor, als de tv aanstaat (en dat is elke avond!) dan lukt het me slecht om me tot lezen toe te zetten. Maar dit weekje was er dus uitermate geschikt voor.
Het grote nadeel van ziek zijn, als huisvrouw, is dat alles gewoon doorgaat: de was, de strijk, de afwas, en het eten koken. Ziek of niet, zodra het rond etenstijd loopt is de ham vraag: en wat eten we vandaag ?. Nou en dat is wel het laatste waar je met een ziek lijf zin in hebt: eten koken!
Maar het is me toch weer gelukt, echt culinair was het overigens niet maar het was te nassen. De vriezer zit gelukkig redelijk vol, dus er was ondanks het geen boodschappen kunnen doen toch voldoende in huis. In de hapkar (het tweede grote nadeel van een ziekteverzuim) is meer dan een kwart van de producten over de datum, ik heb dus nog een leuke klus dit weekend om alles te ruimen. Omdat het zo ontzettend vriest is het schoonmaken van de toonbank niet te doen, je doekje vriest meteen vast. Ik denk dat ik diverse honden in het dorp een paar lekkere dagen kan bezorgen ,want het is vooral het vlees wat ver over datum is en natuurlijk een eindeloze hoeveelheid toetjes. Ik weet het niet zeker maar geloof dat ze me af en toe het dubbele in mijn maag splitsen dan dat wat ik bestel. Ik moet daar beter op gaan letten. Het is voor disal dus een grote kostenpost, maar dat is hun probleem, ze hebben geen vervanging en ook geen tijd om een aantal artikelen hier weg te komen halen: ja dan houdthet natuurlijk wel op. De eerste twee dagen van deze week heb ik keurig iedereen telefonisch laten weten dat ik ziek ben/was, mijn collegaatje vertelde dat niemand je dat terugbetaald dus daar ben ik maar mee gestopt.
De reacties waren overigens wel allerhartelijkst; heel veel goede adviezen van o.a. rum en whisky helpt echt! tot blijf lekker thuis we begrijpen het en heel veel beterschap en dat doet een mens goed!

Geen opmerkingen: