woensdag 15 april 2009

Op z´n Paasbest!

Afgelopen weekend dus Pasen, helaas hadden we niet echt een Paasgevoel. Eieren zoeken, paasontbijt, nieuwe kleren zoals vroeger is er niet meer bij. Naar de kerk al helemaal niet! Er is in dit hele gebied slechts één hulppater, door de week buschauffeur van de schoolbus!, en die moet alle parochies langs, dus is M maar een keer per jaar aan de beurt en dat is in juli. Wil je toch naar een kerkdienst dan moet je de krant doorspitten en iets zoeken in de omgeving. Nou Wim is daar al helemaal niet voor te porren dus ging het wéér over! Ik had vrijdag mijn maandag rit erachteraan gereden, zodat ik vrij was tweede Paasdag. Uiteindelijk werd het een weekend zoals vele anderen! Mijn "etentje" viel tegen, de tournedos waren taai en het voorgerecht ging naar de gossiemijne doordat er een fles mineraalwater overheen viel! Dus Vrolijk Pasen alom!
Het is en blijft toch jammer, althans dat vind ik, dat alle tradities vreselijk verwateren. Hoe leuk was het vroeger toen Manon klein was! Naar de nachtmis......... Paasontbijt......... Palmpasen......helaas krijgt Marieke daar weinig van mee. Als ik zo mijn klanten hoor dan is dat in de moderne gezinnen veelal hetzelfde. Wel leuk is dat de Fransen er een andere draai aan hebben gegeven bij hen gaan de donderdag voor Pasen de klokken van de kerktoren op weg naar Rome om daar de eitjes te halen. Als ze op de terugweg over onze huizen vliegen, laten ze de eitjes vallen in de tuinen of tussen de planten op het balkon zodat de kinderen die op Paaszondag kunnen gaan zoeken! Vandaar dat in dorpen waar nog veel kinderen zijn, zij de taak van het luiden van de klokken overnemen en met een ratel langs de huizen gaan om 7 uur 's ochtends, om 12 uur voor het middaguur en weer om 7 uur 's avonds! Een van mijn klanten liet zo' n ratel zien en horen, het maakt een vreselijk lawaai, kan je nagaan als er zo' n tiental kids voor je deur staan met zo' n ding, dan wil je wel opstaan! ( hebben wij in Nederland niet net zoiets: Luilakken??? weet alleen niet op welke datum dat dat is!)
Marieke had toch wel graag nog eieren gezocht, maar dat ging meer om de chocolade dan om Pasen, volgens mij! Het is toch zo' n snoepkont!!!!!!!!!!!!
Aanstaande vrijdag reizen we naar Maassluis, eigenlijk was het de bedoeling Marieke in de Belgique te droppen voor een weekend Groezrock, maar M en G hebben dat gecanceld vanwege de keuze van de optredende bands, dat sprak hen niet echt aan en de vraag of Marieke het wel zou volhouden; de sfeer wordt met het jaar anders en dat zagen ze niet zo zitten. voor Marieke een domper, maar wat in het vat zit verzuurd niet, toch? Wij hebben besloten om dan toch maar naar Nederland te rijden anders wordt het weer op de lange baan geschoven en dan kunnen we meteen mijn verjaardag "vieren", nou ja vieren als je deze leeftijd bereikt weet ik niet of je het nog vieren kunt noemen!!!!!!!

Geen opmerkingen: