maandag 18 mei 2009

Een weekend Thiers met la conférie................

Het viel vanochtend allemaal niet mee om weer te gaan werken na een weekend Thiers met la confrérie des couteliers de Nogent! We vertrokken vrijdagmiddag rond half drie in een huurbusje met zes personen naar Thiers in de Auvergne. Een rit van een royale 4 uur. Thiers is net als Nogent van origine een stad waar heel veel messen worden gemaakt. Ze hielden daar voor de 19de keer een beurs. Veel internationale exposanten en ik mocht ook dit keer mee met la confrérie vanwege de PR voor onze beurs in juni. Dit keer geen hotel maar een gite voor 6 personen. Geregeld door een bevriende hoefsmid. De reis verliep redelijk vlot, de rit naar de gite wat minder want het bleek een heel eind van de stad en het gebouw te zijn. Ergens hoog in de bergen aan de rand van een ven stonden drie geschakelde gites. De hoefsmid was er al met een stel vrinden en hij had de sleutel van ons hutje. Zijn hut bleek blank te staan want er was een lekkage in het keukentje, zij werden gedwongen om te verhuizen. Onze hut was voorzien van een slaapkamer met een tweepersoonsbed en een vide met twee- eenpersoons en een tweepersoonsbed. Het echtpaar B. nam vanzelfsprekend het slaapkamertje en toen werd het nog even lastig want wie sliep waar? Ik als enige dame in het gezelschap koos tenslotte voor de (on)comfortable bedbank in het woongedeelte. We deden de eerste nacht geen oog dicht, want de hoefsmid besloot in een dolle bui na een flinke hoeveelheid drank nog een vork voor de bbq te smeden. Hij had in zijn bestelbusjes een oventje en een aanbeeld en ging om een uur of twee nog even aan de slag.( letterlijk en figuurlijk want het hameren op het aanbeeld hield ons allezes klaarwakker!) Toen het voor ons tijd was om op te staan gingen zij net naar bed! We vertrokken naar het beursgebouw en installeerden onze stand. Hadden mooie schaartjes bij ons en een aantal kostbare messen en degens. Hebben hele goede zaken gedaan! We zagen vele bekenden en ik heb in de functie van PR vrouw nog mijn uiterste best gedaan mensen te enthousiasmeren om onze beurs in juni te komen opluisteren. Hebben een heel heel gezellig weekend gehad en heel wat gelachen, gegeten en gedronken. Ik heb niet eerder zulke lekker wijntjes gedronken. GH heeft een hele goede neus en weet zijn adresjes,hij schenkt geen "chateau migraine"! Nog een leuke bijkomstigheid is dat mijn Franse vocabulaire weer aardig is aangevuld met heel wat gezegdes en uitdrukkingen. Ik heb gelukkig geen last van slappe sluitspieren; want ik heb echt zo ontzettend veel gelachen, af en toe rilden de tranen over mijn wangen en lagen we met zijn zessen in een deuk! De sfeer is altijd echt perfect. Ze hebben me ook deze keer weer gefêteerd, want de rekening in de restaurants werd beide keren gedeeld door 5 i.p.v. 6! De gite werd betaald door een confrère en de benzine door la confrérie!
Ik heb als souvenir een prachtig van olijfboom hout zelf gemaakt zakmes meegnomen wat ik met heel veel plezier heb geassembleerd, gepolijst en geslepen. Ik vind het een beauty.Het graveren van mijn naam zorgde nog even voor een probleem want die kennen ze natuurlijk niet; ze hebben hem uiteindelijk met behulp van aan elkaar plakken samengesteld uit: ANGEla- aNIta-EdiTH en donnA. Maar hij staat erin! Een waardevol souvenir!

Geen opmerkingen: