dinsdag 15 december 2009

Afscheid van een trouwe klant,

Ergens in een blog over mijn klantenkring heb ik jullie uitgebreid kennis laten maken met de heer en mevrouw P.G van mijn donderdag toernee. De laatste weken was meneer G. niet in topvorm, was al een keer opgenomen geweest in het ziekenhuis en had wat ademhalingproblemen en weinig tot geen eetlust. Ik zag hem met de week grauwer worden in zijn gezicht en uit zijn ogen waren de pretlichtjes aan het verdwijnen. Hij deed ook af en toe geagiteerd als iets anders ging dan hij wilde. Ik mocht gewoon mijn thee komen drinken, dat wel. Vorige week donderdag bij mijn eerste klant in Derbamont, hoorde ik dat hij was overleden en diezelfde middag begraven zou worden. Ik was aangeslagen en had het er toch best moeilijk mee.
Toen ik voor hun huis stond, twijfelde ik wat ik kon en moest doen. Toch de stoute schoenen aangetrokken en naar binnen gegaan; ik trof mevrouw Susanne aan, leunend op haar wandelstok en de schouder van haar kleindochter. Ik omarmde haar en condoleerde haar met dit grote verlies. Na 63 jaar samen! was ze nu alleen, ze vond het geen manier haar zo achter te laten en ze wist niet hoe ze nu verder moet. Ze was diepongelukkig, zei ze!. Ik vertelde haar dat ik alles op alles wilde zetten om die middag naar de kerk te komen om de laatste eer te komen bewijzen. Ze was ontroerd vond mij "Madame" toch wel heel erg vriendelijk. Maar ik vond het het minste wat ik kon doen. Dus heb ik mijn toernee in sneltreinvaart gedaan, iedereen vol begrip. Niet wetend dat ik die middag in de kerk meer dan de helft van mijn klanten weer terug zou zien. De mis was indrukwekkend, de begrafenis een beetje kil! Het werd enorm gewaardeerd dat ik aanwezig was.
Ik zal meneer Pierre G. missen, zijn grapjes.... zijn speciale manier van boodschappen doen....... zijn lijstje (iedere week voor 99% dezelfde artikelen) zijn herkenning omdat hij zelf ook ambulant was met zijn camion en zijn handelswaar. De pastoor haalde het nog aan in zijn preek: meneer G. was een schakel in het leven met de buitenwereld voor velen. Iets wat ik maar al te vaak herken!!!!! Ook ik zal hem missen.

Geen opmerkingen: