zaterdag 2 januari 2010

Oliebollen en champagne.......

Donderdag, oudejaarsdag dus, reed ik mijn rit door de Vogezen en hoopte dat ik een beetje op tijd klaar zou kunnen zijn. Thuis had zowel Wim als Marieke, al aangegeven er vanuit te gaan dat ik zoals ieder jaar oliebollen zou bakken! Ja de pakken oliebollenmix stonden in de kast, maar het is toch ieder jaar weer een hele klus. De vette troep, de geur van frituurvet en de tijd die het kost om een stapel te bakken; daar zag ik nog het meest tegenop. Maar ach, wat doe je als liefhebbende echtgenoot en moeder................. je zet je bezwaren opzij en gaat ervoor!
Al bezig zijnde moest ik ineens denken aan al die keren dat we op de HtVlaan met een aantal aan het oliebollen bakken waren. Lol, gezelligheid, lekker smikkelen, het deeg wat de pan uit rees en de varianten op de krentenbol die werden uitgevonden! Ieder jaar weer een festijn op zich. Thuis had je er dan geen troep van en daar op school had niemand er verder last van. Maar ja dat is verleden tijd, geen idee of HvdP en consorten dit in ere hebben gehouden, toch eens aan E. vragen!!!!! Ik had er al een aantal gebakken toen er gebeld werd en MC voor de deur stond met de vraag of ze 's avonds langs mochten komen om met ons het nieuwe jaar in te luiden. Beiden spraekn we af dat we mevr. en mej. G er liever maar niet bij wilden hebben, al dat gepraat over ziekten, de doden ed. daar hadden we geen behoefte aan. Ze kwamen tegen half elf, gek genoeg ging het in eerste instantie toch over de zelfmoordgevallen in onze buurt ( er zijn in de laatste 6 maanden 5 personen geweest die het niet meer zagen zitten en zich hebben opgehangen, triest genoeg ook twee familieleden van de fam. B uit ons dorp) Daarna werd het gelukkig gezelliger en om twaalf uur gingen de fles cider en champagne open, we proostten en zoenden en wensten elkaar Bonne Année en bonne santé! Omdat de koeien er niets van hebben dat het een feestdag is, maakten we het niet té laat, want Wim moest er gewoon om kwart over vijf uit. Marieke sliep een gat in de dag en ik sliep uit tot half negen!!!!!!!!!!! Nieuwjaarsdag verliep zoals een zondag, geen drukte, rustig en verder niets bijzonders. Vandaag ben ik begonnen met het eerste gedeelte van de inventarisatie in de hapkar een k.. klus. al dat getel en geweeg. Morgenochtend de rest van de hapkar. heb voordat ik aan dit draadje begon de kerstboom afgetuigd. Het was voor Emo echt een te grote uitdaging, we deden alle mogelijke moeite om hem uit de kamer te houden, maar als hij de kans kraag dan zat hij in no-time halverwege de boom en ondanks onbreekbare ballen vonden we dat toch niet echt geslaagd. Het is meteen weer kaal in huis, dat wel, maar ook wel weer lekker opgeruimd.
De kop is er dus vanaf van 2010, laten we hopen dat het een goed jaar zal zijn en zoals we iedereen toewensen bovenal dus een gezond jaar. Dat is toch echt het voornaamste, dat is een ding wat zeker is.

Geen opmerkingen: