dinsdag 3 mei 2011

Komt het voor de bakker?


Vanochtend op tijd opgestaan want het was mijn proefochtend bij de bakker in Nogent. Werktijd was van 8.15 uur tot 12.15 uur. Ik was keurig op tijd. te vroeg zelfs. Er stond een juf met een forse tatoeage in haar nek achter de toonbank, ze wist niets af van mijn komst en de bazin was er nog niet. De bakker zelf was druk in de bakkerij met het afbakken van de stokbroden. Hij groette mij en zei iets over me te hebben gehoord. De juf ( zij doet een van de twee toernées) stelde zich niet aan me voor! Ze ging verder met haar voorbereidingen om op pad te gaan. Bazin kwam en legde me wat dingen uit, de prijzen staan op de kassa. Al voorgerekend 1 baguette = 0,78€ ,2x=..., 3x=.... enz. baguette +krant= ....., dus dat is niet moeilijk. Ze slaan niets aan op de kassa en voor het moeilijkere rekenwerk is er een calculator. Er zijn, vond ik, niet veel broodvariaties. Stokbrood groot en klein, een craquante en pain de campagne en pain de son. Verder natuurlijk croissants, pain au chocola, pâté lorraine, quiche en torsades. En bakken vol Haribo! Tussen de klanten door mag ik vitrines soppen, de afwas doen, brood aanvullen in de winkel en andere klusjes. Het was zeker niet ongezellig en we waren om 11 uur al door de voorraad brood heen. Er brak een soort paniek uit want het was nog lang geen midi! Dus er werd nog snel wat gebakken, maar we hebben toch flink wat mensen moeten teleurstellen. Het rolluik ging voortijd naar beneden om gezeur te voorkomen! Na het stofzuigen en opruimen sprak ik nog even kort met de bazin, ze verwacht me morgen en dan moet ik zeggen of ik de mei en junimaand wil komen werken. Juli zijn ze dicht en in augustus is er al een aantal jaren een studente die komt werken. Ze hebben dus in september echt een volwaardig iemand nodig die de bazin kan vervangen zodat zij haar man kan gaan helpen in de bakkerij, ze kunnen geen bakker vinden en dus hebben ze besloten het anders aan te pakken. De bakker wil meer vrije tijd en zijn vrouw gaat dus wat taken overnemen om hem te ontlasten. Ze zoekt dus een pittige tante die niet uit haar neus peutert, initiatief neemt, ziet wat er gebeuren moet en de toko spik en span houdt. Ik heb me voorgenomen er alles aan te doen om die pittige tante te worden. Als ik dat al niet was(?)ben.

Geen opmerkingen: