dinsdag 14 juni 2011

Hamsteren voor het Pinksterweekend.


Wat een gekkenhuis was het het afgelopen weekend bij de bakker, een agenda vol met bestellingen voor allerlei lekkernijen en een mega/aantal baguettes die men had gereserveerd. Ook was er zondag in Nogent de zogenaamde "cavalcade"; een soort optocht met versierde auto's en praalwagens en ook de twee camions van de bakker zouden meerijden. Zaterdag was het al een stuk drukker dan normaal en ik kwam redelijk aan het eind van mijn latijn thuis.Marieke was zaterdagavond uitgenodigd bij de fotograaf en die was wezen karten, had gebarbecued en daarna nog naar de lasergame in Chaumont. We hadden afgesproken uiterlijk om 2 uur thuis te zijn, maar dat werd dus pas tegen 3 uur. Mijn moederinstinct zorgde ervoor dat ik om iets na 2 uur wakker werd en constateerde dat ze nog niet veilig thuis was. Ik sms'te maar kreeg geen antwoord. Had, althans dat dacht ik, de voordeur opengelaten; maar kreeg een telefoontje dat ze aan de overkant was want alle deuren waren op slot! weer wakker dus. Kan niet zeggen dat ik erg lekker ontspannen heb geslapen, volgend keer slaapt ze maar daar. Is voor ons die de volgende dag weer vroeg op moeten wel zo prettig.
Zondag was nergens mee te vergelijken. Je kon duidelijk merken dat voor de Fransen het eten toch wel erg belangrijk is en men sloeg dus ook massaal in. Velen kregen bezoek en dan is het eten toch wel het allerbelangrijkste! Ik ben een half uur eerder weggegaan van huis om in te springen daar waar nodig. Ik maakte alvast dingen in orde en berekende diverse bestellingen op voorhand, om vergissingen te voorkomen. Ik heb een lichtblauw vermoeden dat er meer dan 2000 baguettes de deur zijn uitgegaan! We zaten zonder lege meelzakken voor de grotere hoeveelheden brood en het was schipperen om iedereen van brood te voorzien.Ik had voor een meneer een grote brioche apart moeten houden en had dat helemaal over het hoofd gezien! foutje maar gelukkig bleek er, na een telefoontje, in de camion van M. nog een te bemachtigen en had ik uiteindelijk geen boze klant ook al moest meneer er nog een keer voor terugkomen. De bakker zelf liep op zijn tandvlees en had erge rugpijn. Mevrouw maakte de taarten en ik deed de winkel, kwam aan de normale huishoudelijke taken niet toe ( vond ik niet zo erg!) en was heel heel blij toen het kwart over twaalf was. Geen dank je wel of iets, zij waren allen druk met de camions en het laden van limonade, bier en confetti. Ik vertrok met stille trom. Ben thuis na het middageten even in de tuin op de ligstoel in slaap gevallen en had geen puf meer om nog terug te rijden voor het kijken naar de praalwagens. Jammer dan! Ik had genoeg mensen gezien die ochtend, ik vond het wel welletjes. Maandag een complete rustdag gehouden en vanochtend dus weer op tijd op. De bakker was er nog slechter aan toe dan zaterdag, geen idee hoe dat zal aflopen. G. kwam hem helpen en dat betekent dan stokbroden met deuken, allemaal anders van maat en bijna niet rechtop in het vak te zetten. Zo erg dat het zelfs de klanten opvalt!

Geen opmerkingen: