dinsdag 4 oktober 2011

Wintervoorraad.

Ik kreeg zojuist te horen dat we de flessen kunnen gaan halen. We hebben nl. vorige week ruim 100 kg appels weggebracht naar een perserij in de buurt, die persen er sap uit en pasteuriseren en bottelen het sap. Om er alleen maar appelmoes van te maken ging me een beetje te ver! We krijgen dus als het meezit bio- appelsap van eigen teelt. Ik wist niet wat ik zag toen ik de appels afleverde: honderden kratjes met appels en diverse aanhangwagentjes vol. Het staat allemaal te wachten om te worden verwerkt. Mensen die al eerder zijn geweest geven ook hun gewassen lege flessen erbij en je kan dan na circa een week de flessen ophalen. Volgens zeggen levert 100 kilo appels ongeveer tussen de 40 en de 60 literflessen sap op. Van onze boom waren al twee grote takken gescheurd omdat ze de vracht appels niet konden dragen en de oogst was echt enorm. Je hebt in eerste instantie geen idee hoeveel appels er in 100 kg gaan dus we hebben maar een beetje geschat. Ik ben uit voorzorg toch nog wat appels wezen rapen bij een van de buren. Ook de notenbomen zitten barstensvol, we hebben al heel veel noten geraapt maar er vallen er nog steeds. Ik heb diverse mensen al van onze noten voorzien want we hebben nog van vorig jaar in de stal staan. De druiven waren voor het eerst in jaren echt zoet en dus heb ik er sap van gemaakt, de eerste fles was meer dan lekker maar ik heb de indruk dat het begint te gisten, want het verandert van smaak, volgens Wim wordt het vanzelf wijn maar dat lijkt me stug. Ik had in het totaal 12 liter! Nu rest me alleen nog de kweeperen die ik verwerken zal tot gelei. Het is toch wat al die opbrengst, maar ja je moet er wel wat mee doen, anders is het toch echt wel zonde. Er staan echter nog potten vol jam in de kelder en ik ben vaak de enige die ervan eet, het grootste gedeelte gaat toch de deur uit als "fijn-dat-je- er-wasjes" of als kadootje aan die of gene. En dat is eigenlijk wel een beetje zonde van het werk.

Geen opmerkingen: