zaterdag 21 januari 2012

Qu-est-ce-que c´est, Tête de Veau??????


Al heel wat jaren geleden, zaten we een keer te eten op het terras van een restaurant in Contrexeville en daar zat een Nederlands stelletje. De dame zat met de menukaart en stelde aan de ober bovenstaande vraag. De ober stond met z´n mond vol tanden, Marieke en ik zaten allebei op het puntje van onze stoelen en konden ons nauwelijks inhouden om het antwoord te geven, toen de ober met zijn handen op zijn hoofd ineens begon te loeien als een koe! Wij lagen in een deuk. Tête de Veau is een specialteit die geserveerd wordt met een sauce gribiche. Volgens mijn vriendje GG eet je dat het lekkerste in L. dat is niet ver weg van hier. Een keer per drie weken op donderdag staat het daar op het menu. Al maanden hadden we het in de planning maar het kwam er steeds niet van. Afgelopen donderdag lukte het dus eindelijk om een belofte in te lossen. Een tafeltje voor 4 personen besproken en GG was dan meteen in de gelegenheid om zijn nieuwe liefde aan me voor te stellen!!!! Ik was ruim op tijd en zag de een na de andere auto een parkeerplekje zoeken,veelal werklui. GG en consorten waren verlaat en hij belde me even op mijn mobiel om te zeggen dat ze eraan kwamen. Onderwijl een beetje verkleumd van het wachten in de auto ( ik wilde niet alvast naar binnen gaan) duurde het langer dan ik dacht. Maar tegen enen stonden ze ineesn voor me. Ik werd voorgesteld aan N en we gingen naar binnen daar was het vol maar ons gereserveerde tafeltje was nog vrij. Na een aperitiefje werd de tête de veau geserveerd! Warm op een bedje van sla met de saus er rijkelijk overheen gegoten. Heel voorzichtig probeerde ik een stukje, het vlees was niet onsmakelijk en de saus zelfs lekker maar ik ontdekte ineens allerlei gelatineuse sliertjes, een beetje grauw van kleur en zo glibberig als regenwormen en ik kreeg ineens zo´n vreemd mondgevoel! De textuur beviel me helemaal niet! Heel voorzichtig legde ik mijn mes en vork neer en meldde aan mijn disgenoten dat ik dit niet verder op zou eten. Spijtig maar het was niet anders. Men begreep het gelukkig en zelfs de serveerster zei dat over het algemeen men het eet of het absoluut niet eet! Ik ben dus niet de enige, ze stelde voor me een ander voorgerecht te brengen maar dat heb ik afgeslagen. Ten eerste heb ik iedere keer weer enorme moeite om tussen de middag zulke copieuse maaltijden te eten en ten tweede er zou vast nog van alles komen. Het hoofdgerecht was een verrukkelijke boeuf bourgignon met een gratin van courgette, daarna een rijk kaasplateau en toen nog een creme caramel als dessert! Ik zat bomvol.
De vriendin van GG is een hele vriendelijke vrouw en het was best gek om hen beiden
( GG 53 en zij 62 jaar oud!) zo verliefd te zien, ik gun het hem zo!!!!!Thuisgekomen ben ik op de bank gekropen met een glas thee, uitbuiken en toen ´s avonds nog een vergadering met champagne en galette du roi. Ik kon niet meer, thuis heb ik alleen nog twee glazen thee gedronken en tonnetje rond ben ik mijn bed in gedoken. Ik kan er niet aan wennen dat vele eten tijdens de lunch en voor mij dus nooit meer Tête de veau!!!!!!

Geen opmerkingen: