zaterdag 19 januari 2013

Onze bezittingen, erfrecht en erfgoed!

Buiten is het nu echt winter: sneeuw en vorst en slechte wegen. Sta niet echt te trappelen om Marieke op te gaan halen en ben heel blij dat Wim vanavond niet hoeft te werken, nu kan hij de honneurs waarnemen. Geen idee of hij in deze omstandigheden Marieke achter het stuur zal laten, maar dat zoeken ze maar samen uit. Ik zit bij de warme kachel en er komt niet echt veel uit mijn handen. Ik moet nog een heel stuk vertalen uit het Frans in het Nederlands, in het Engels en in het Duits en omdat ik weet dat het geen gemakkelijke klus is stel ik het voortdurend uit. Slechte zaak natuurlijk want ik zal er toch een keer aan moeten geloven!
Mijn taguanoten uit Peru zijn eindelijk aangekomen en de kleuren zijn fantastisch, ik heb alleen niet echt veel materiaal om ermee aan de slag te gaan, moet even geduld hebben om kralen en dingen te bestellen, want hier is het wat dat betreft heel rampzalig: er is nauwelijks iets op dat gebied te vinden dus is de enige optie via internet.
Vorige week waren Wim en ik voor een informatief gesprek bij de notaris. Ons testament is hier niet geldig, omdat we nu ingezetenen zijn van Frankrijk geldt het Franse erfrecht als eerste! Dat is een vervelende bijkomstigheid want dat betekent dat we een en ander opnieuw vast moeten laten leggen. (kassa!!) Het zou toch treurig zijn als een van ons komt te overlijden en de meiden erven onze bezittingen en de langstlevende moet toestemming vragen om in dit huis te kunnen blijven wonen.
We hebben dus alles goed doorgesproken en hij gaat alles vorm geven.
Toen kwamen we ook tot de ontdekking dat de voordeur op instorten staat. Het hout is dermate verrot dat de gaten erin vallen. Ik heb AV gevraagd langs te komen om te kijken of het te repareren valt, maar helaas dat is een veel te kostbare geschiedenis. Oud hout, foute lijm en dan zou het meer kosten dan een nieuwe deur.  We hebben dus samen met de overburen een offerte aangevraagd voor een nieuwe deur. Vrees dat dat schrikken wordt. Het nieuwe jaar is dus leuk begonnen.

Geen opmerkingen: