zaterdag 10 mei 2014

Nieuw paspoort.

Intussen al weer 5 jaar geleden dat we met z'n drietjes naar Parijs gingen voor een nieuw paspoort voor mij en een identiteitskaart voor Marieke, dus was het voor mij weer nodig mijn paspoort te laten vernieuwen.
Alle regeltjes zijn anders, konden we een paar jaar geleden nog voor Wim en Marieke terecht in Lyon, bij het consulaat nu is het alleen nog maar mogelijk in Parijs.
 De consulaten in zowel Lyon als Straatsburg zijn niet meer operationeel. Op Frankrijk forum is nog wel een petitie gehouden, maar helaas zonder resultaat.
Dus via internet een afspraak gemaakt, alles uitgeprint, zorgvuldig voorbereid ( want oh ze kunnen zo lastig zijn!) pasfoto's laten maken (een hele operatie want het formaat wijkt af van het Franse paspoort) en een treinkaartje v.v. via internet gekocht.
Het maken van de pasfoto's (ik zie er niet uit) was alleen al een crime op zich. De fotografe heeft 4 x op nieuw haar pc in moeten stellen, alles opnieuw opgemeten en eindelijk de vierde keer waren ze op het juiste, voorgeschreven formaat!! Ik heb van haar de anderen meegekregen, maar heb geen idee wat ik ermee moet, sta erop zonder bril en absoluut geen visitekaartje!!!!
Jl. dinsdag was ik vrij en kon ik dus met een geleend rugzakje (wat stonk naar sigarettenrook en dat was niet weg te spuiten) proviand en alle papieren naar Parijs. Trein  van 8.46 uur was keurig op tijd, aankomt op Gare de l'Est keurig volgens planning, metro naar het arrondissement (7de) van de ambassade, maar ik was veel te vroeg, even een kopje thee gedronken bij een bakker en in een parkje om de hoek gewacht. Officieel moet men een kwartier voor tijd aanwezig zijn..................ik had afspraak om 13.00 uur en natuurlijk was de ambassade gesloten! Had dus niet echt veel zin een kwartier voor tijd aanwezig te zijn. Samen met nog 5 anderen stonden we dus netjes voor de gesloten deur. Deur ging open en een dom kereltje in zijn nette kloffie nam alle papieren in ontvangst inclusief mijn oude paspoort en toen vroeg ie om mijn legitimatiebewijs(?).
Ik nam plaats in de wachtruimte en werd opgeroepen, alles bleek in orde alleen de vingerafdrukken nog maken en een flinke som betalen voor het nieuwe paspoort, wat voortaan 10 jaar geldig is!
Als alles goed gaat moet het aangetekend naar huis gestuurd bij ons aankomen. Duurt normaliter 2 weken. De middag heb ik een beetje rondgehobbeld en een paar winkels bezocht, niet echt veel van mijn gading dus dat was jammer. Treinreis naar huis ging weer vlot en om 20.00 uur was ik weer thuis. Een vermoeiende dag, dat wel.
Volgende dag gewoon weer aan het werk. Francine, Angeline en ik hebben de indruk dat het seizoen erg rustig is begonnen. LG is zoals gewoonlijk, op haar manier, druk bezig maar niet heus. Krijg steeds meer het gevoel dat zij niets presteert en wij , maar vooral AM alles op haar bordje krijgt. Arme kind's hoofd loopt om!

Geen opmerkingen: