zondag 18 oktober 2015

Oogsten in de oktobermaand.

Ook al ben ik dan weliswaar in de ziektewet en heb ik nog steeds last van nek en arm. Stilzitten is niet de aard van t beestje en probeer ik toch de dagen zinvol in te vullen. Af en toe bankhangen of facebooken is prima maar ben toch liever productief. We hebben niet genoeg appels om te laten persen en ze zijn ook niet echt geweldig ,aanvullen met gekochte appels is niet rendabel en dan is de sap ook niet meer bio. Dus die zijn voor appelmoes en appeltaart enz.
Wim heeft de noten geraapt, we hebben minstens 75kilo dus een groot deel verkocht voor een miniprijsje. Heb ook al aardig wat gekraakt en in de diepvries gedaan, dat werkt prima. Op facebook stond een heel eenvoudig cakerecept met appel en daar doe ik een handje nootjes doorheen. Te lekker! De vriezer begon aardig vol te raken. Jl. Vrijdag belde meneer L. uit Germainvilliers op of ik nog geïnteresseerd was in een kwart geslacht varken? Nou graag. Met het geld van de verkochte noten en kleine aanvulling "sponsorgeld" konden we het betalen. Op de boerderij aangekomen stonden er twee grote bananendozen voor me klaar. Ik wist niet wat ik zag; zoveel vlees maar ook wat dingen die ik niet zo zag zitten: kop, oren, poten, staart, longen. Behhh. Ook een enorme zijde vel met spek. Daar kan ik reuzel van maken en ophangen voor de vogels. De kop en staart poten en longen heb ik aan BB gegeven. Die maakt er een soort zure zult van. Als het klaar is mag ik proeven.  Niertjes aan buuf. Dunkan,  Boef, Kruimel en (met uit narcose ontwakende Emo, na sterilisatie) hebben van t hart genoten. Het was een mega-klus om alles te portioneren en in diepvrieszakjes te verpakken en te etiketteren. Ik kwam zakjes te kort en wil(de) ook wat voor M bewaren, AL eet/at bijna nooit vlees en zodoende M ook niet echt regelmatig behalve een steack haché of een poisson pané! Nu heb ik voor M dus een paar speklapjes, carbonades en varkenslapjes apart gehouden. Alleen nog even kijken hoe we dat in Epinal krijgen! Het vlees blijft in de koelkast max. 5 dagen houdbaar, misschien moet ik het anders toch ook maar invriezen (?) M heeft nu vakantie maar of hij nog deze kant op komt???? Diesel is ook kostbaar voor een armlastige student en we moeten nog een paar dingen ophangen in het appartement. Dus misschien toch nog een keer op en neer?
Ik heb van het doorregen vlees paté gemaakt, op de ambachtelijke manier met behulp van een ouderwetse vleesmolen! leuk om te doen, maar een flinke klus. Het lijkt goed gelukt alleen een weckpot is niet vacuüm getrokken. Die moeten we dus snel opeten vrees ik. Verder zou ik eigenlijk erg graag nog rillettes maken en ben ik vandaag bezig geweest van de enorme verse speklaag (met vel) zelf in mijn slow-cooker reuzel te maken, dat is ook goed gelukt. Anderhalve pot en nog een heel groot stuk vers spek om verder te gaan. We hebben dus voor komende winter aardig wat vlees op voorraad en ik  denk dat we hier verstandiger aan hebben gedaan dan het halve lam van een paar jaar geleden. Dit was trouwens ook een stuk voordeliger in vergelijk. Nu is er af en toe ook in de reclame varkensvlees voor spotprijzen maar van dit varken weten we zeker dat het een goed leven heeft gehad! Intussen staat er dus in de kelder een flinke voorraad van kweepeergelei, snijbiet in potten geweckt en de paté. Appeltaart en appelcake in de vriezer en al het vlees. Morgen halen we de bieten en de wortels uit de grond. Op ons landje willen we nog wat fruitboompjes neerzetten en daar t.z.t. een wat grotere moestuin maken, met wat soorten die niet erg veel aandacht nodig hebben zoals aardappels, uien, sjalotten en knoflook. Maar dat is pas volgend seizoen. De ton met mirabellen staat te gisten, misschien ook dit jaar nog een keer stoken? We zijn in ieder geval lekker bezig!



Geen opmerkingen: