zaterdag 3 september 2016

Mijn recept in de Yaqouilà 52!!!


 Ik experimenteer graag en zag nog niet zo lang geleden een andere manier van het bereiden van een simpele courgette. MB heeft courgettes, dat lijken wel bommen, zooo groot en af en toe als ik Dunkan uitlaat en hij is in zijn moestuin dan stopt hij me graag e.e.a. in mijn handen. Soms een beetje TE want die grote joekels van courgettes wegen heel erg zwaar. Dunkan snuffelt heel graag en heeft de neiging je van links naar rechts te trekken en met de armen vol met courgettes en sla is dat soms wel heel erg hinderlijk. Maar ik pak ze graag aan en ben er altijd blij mee. Hebben we er te veel dan geef ik die ook graag aan de kippen. Die van hem zijn enorm vergeleken bij onze courgetteplanten
(ik verdenk hem ervan heel erg veel mest te geven, vandaar die grote verschillen!)
De nieuwe manier van het bereiden van courgettes is het snijden in spaghettisliertjes, ik heb de eerste keren dat uiteindelijk gedaan met een zesteur van groot formaat, maar er is ook een speciaal apparaatje voor in de handel een zgn "spiralizer". Het ziet er dan inderdaad net uit als spaghetti. Je kunt het dan rauw eten of even opbakken in een wok!
Dat is dan weer eens totaal iets anders dan gevulde courgettes. Dus het leek me leuk dit te proberen, hebben het ook gemaakt toen E&I er waren en dat beviel goed.
Twee weken geleden belde CB van het tijdschrift de "Yaquoilà 52" op want ze had voor de maand september nog geen recept, of ik haar uit de brand wilde helpen? Ik vind dat altijd superleuk dus met liefde Ja gezegd. 3 voorstellen aan haar gedaan en zij koos voor........ spaghetti van courgettes, oftewel courgetti!
Afspraak gemaakt voor woensdag de 24ste. Even leek het erop of het niet door kon gaan want FM, mijn collega, had wat privégedoe en wilde ruilen, maar dat ging (gelukkig) niet door.
Ik ben 's morgens als een speer naar Neufchateau gereden om in de kookwinkel ( het paradijs voor mij) zo'n spiralizer te gaan kopen. CB zou er rond 14.00 uur zijn. Ik het ding gepakt en geprobeerd maar Marcel's courgettes zijn te dik, dus die gingen er niet in. dan toch maar weer met de hand aan de slag. tegen twee uur was er een flinke portie gesneden en kon ik aan CB laten zien wat ik ermee van plan was. De "mis en place" was gedaan en het bereiden kon beginnen. CB maakte foto's en wilde jammer genoeg toen het gerecht klaar was alleen even proeven want ze had tussen de middag uitgebreid gegeten in een restaurant en het was ook nog eens een snikhete dag!
Het eindresultaat is gisteren verschenen en ik vind het er goed uitzien. Heb al wat opmerkingen gehad. ook via Facebook.


Geen opmerkingen: