zaterdag 24 september 2016

Sportiviteit, activiteit en vrije tijd (2)

Donderdagavond had ik een vergadering van de confrérie (die liep overigens zwaar uit de hand, door een fel en onaangenaam optreden van de secretaris!!!) Ik sprak nog even met AV die mij woensdagavond opbelde over mijn vraag of hij zou kunnen helpen onze kippies te slachten. Hij bood aan vrijdagochtend langs te komen met alle materiaal om de klus te klaren, ik moest wel even zorgen voor een grote kookketel en twee of drie emmers. De kippies moesten dus verplicht in het binnenhok blijven vrijdagochtend. Ik heb 's morgens alles klaargezet voor het slachten. Ooit heel lang geleden heb ik een tweedaagse cursus gehad, "hoe slacht ik een kip". Ik vond het toen noodzakelijk en school betaalde dus heb ik die cursus gevolgd, ik vond het niet echt geweldig hoor, ze gaven toen 3 methodes om te doden, die ik geen van allen zo super vond. Pluimen en schoonmaken daar heb ik geen moeite mee. Vandaar mijn verzoek aan AV om me te komen helpen. Ik dacht nog donderdags,< ik moet een goed mes meenemen uit de boetiek>, maar dat had ik compleet vergeten. Dus plastic handschoenen, theedoeken een tafel op schragen en de messen en de hakbijl klaar voor gebruik. A kwam tegen tienen en hing in de appelboom een kegel op om de kip ondersteboven in te stoppen en kan/kon dan op die manier een flinke tip op de kop geven en dan met behulp van een mes twee steken geven zodat ze leeg bloedt. Daarna gaan ze in een ketel kokend water en bevestigt hij in de garage een paar touwtjes om ze een voor een op te hangen om ze te pluimen. Dat was een flinke klus, ze waren niet meer zo jong dus dat pluimen viel vies tegen. Het leeghalen van alle ingewanden viel ook tegen want bij hen doet normaliter oma dat samen met zijn moeder dus dat was nog even tobben. Maar het verliep allemaal keurig naar wens. We hebben in het totaal 7 kippen en de haan geslacht, twee waren niet echt meer voor consumptie geschikt een was bij voorbaat al op sterven na dood en de andere zooo broodmager! niet de moeite waard dus. Ik besloot na veel tobben toch maar van ieder kip het velletje eraf te halen er bleven zoveel donsjes en pennetjes zitten dat vond ik niet echt zo geweldig. Wim had de benen genomen naar zijn tuin in Langres, niets voor hem dat slachten; die doodt nog geen spin!!!! Hij kwam thuis toen we aan de haan bezig waren.  Inmiddals zitten ze keurig verpakt , schoon en wel in de vriezer. Even laten betijen en dan kunnen ze gebruikt worden voor een soepje of een stoofpotje in de slowcooker.
bijna klaar
klaar om te pluimen


toch maar het vel eraf halen!

Geen opmerkingen: