zondag 23 juli 2017

Back to basic,

De rookkast doet het geweldig, begin er steeds meer handigheid in te krijgen. Paar weken geleden ben ik op zaterdag naar Andelot gereden, daar is een kweek-visvijver waar je forel en zalm kunt vissen maar ook zo kunt kopen. Ik kocht 3 flinke zalmforellen, meneer maakte ze keurig schoon en thuis smeerde ik ze in met een pekel/suiker scrub. Na 3 uur is dan het meeste vocht er wel uitgetrokken en na flink afdrogen konden ze worden gerookt. M.b.v de speciale vishaakjes hing ik ze  op. Helaas bleek het haakje hun gewicht niet te kunnen hebben en hingen er ineens alleen nog maar koppen!, Het rooster gepakt en ze daarop verder gerookt. Filleren viel niet mee, toen heb ik het "vlees" eraf geplukt en in zakjes gedaan en  in de vriezer gestopt.


Inmiddels heb ik wel in de gaten dat je beter een aantal dingen tegelijkertijd kunt roken, de kast staat toch aan (nog wel steeds met de electrische spiraal) en er is ruimte genoeg voor meerdere dingen, zo heb ik vrijdag een stuk kalkoenfilet samen met 3 makrelen gerookt en op het laatst nog een bolletje mozzarella. Dit alles voor de bbc met de confrérie die gisterenavond plaatsvond in Poulangy. Aan mij de eer voor de hapjes bij de borrel te zorgen.
Daar heb ik dus ook twee van de drie makrelen mee naar toe genomen, dat viel goed in de smaak.
Ook serveerde ik daar een heerlijke gazpacho van courgettes. Onze courgette planten beginnen flinke oogst op te leveren en we eten met regelmaat courgettes op allerlei verschillende manieren, als soep, als taart, gratin en nu dus ook dit recept ontdekt op een leuke faceboek pagina "wecken is hip". Dit enthousiameerde mij zoo enorm dat ik van de week bij de Aldi in de aanbieding een electrische weckketel heb gekocht. De oude zinken ketel past niet onder de afzuigkap en Wim heeft de thermometer gebroken, dus die is niet meer te gebruiken. De gazpacho kon dus ook geweckt alleen zijn beide potten nu leeg en kan ik overnieuw beginnen. Ik maakte van de week ook een aantal flessen zwartebessensiroop en 2 literflessen crème de cassis!
De boontjes beginnen nu ook zodanig te groeien dat ik al twee keer heb kunnen plukken. Wim gaat een keer per week naar de tuin in Langres helaas willen de uien en de aardappels vanwege de grote droogte niet echt groeien jammergenoeg. We moeten er toch achter zien te komen of er ergens een bron zit bij ons op het terrein want iedere keer water mee nemen is ook zo'n gedoe. Op de site van wecken is hip weckt men de aardappels en dat lijkt me een goed plan, want vorig jaar gingen de aardappels in de kelder toch uitlopen en heb ik een groot gedeelte gekookt met uitlopers en al en gepureerd voor de kippen, ja dat is dus doodzonde, daarvoor zetten we geen aardappels neer.

Geen opmerkingen: