maandag 31 juli 2017

Wecken is hip

Dat is de naam van een enthousiaste FB pagina, waar ik lid van ben geworden en sindsdien kriebelt het.Van de ouderwetse zinken weckketel was de thermometer gebroken, jammer genoeg.
Ik kocht twee weken geleden een elektrische weckketel bij ALDI en kon niet wachten. Weckglazen had ik er nog wel een paar. De sperziebonen groeiden flink dus de eerste weckketel zat gevuld met 7 glazen vol boontjes, ik weckte die volgens een nieuwe methode want we houden beiden echt niet van de slappe frummels. De weckketel doet het perfect. Zodoende ben ik vrijdag en zaterdag ( was vrij het weekend) aan het wecken en inmaken geweest, MB gaf mij twee rode bieten zo groot als kool, die heb ik ingemaakt met azijn, ook de komkommers staan nu ingemaakt met azijn en dille. Uit eigen tuin hebben we veel courgettes daarvan maakte ik gazpacho, die is echt super lekker. Uit alle berichten op FB wordt duidelijk dat wecken van courgette geen succes is dus daar begin in maar niet aan.Wel werd ik enthousiast van de  berichtjes over het wecken van aardappels, Schijnt dat je die dan later heerlijk kunt bakken. Helaas kwam ik weckglazen tekort maar via leboncoin heb ik die kunnen kopen van een dame die ermee is gestopt sinds haar man is overleden. Ze gaf me wat nuttige informatie ook over het wecken van vlees. Zodra het minder warm is ga ik het proberen! Zaterdag ging ik nog even langs Mme L. die bleek ook nog wel wat in de kelder te hebben staan. Ze was zelf al meer dan 10 jaar daar niet geweest. Dus tussen heel veel stof en spinnenwebben door heb ik er een 8 tal kunnen pakken. Zag tot mijn grote verbazing nog een flink aantal mooie wijnen en champagneflessen liggen. "Laat dat maar liggen", zei ze. béhhhhhh jammer dan. Mijn voorraad weckglazen is dus wat aangevuld ga nog wel even bij die vriendelijke dame langs voor wat potten van 0.50liter. Want heb nog wel het een en ander op mijn lijstje staan. Wintervoorraadje aanleggen.

 De aardappelplanten in de tuin in Langres zijn niet echt verschrikkelijk gegroeid, de uien al helemaal niet. Het gebrek aan water is waarschijnlijk de grootste boosdoener.
Zondag reden Wim en ik, in de Calibra ( zondagsrijders!!) naar de tuin. Er lagen heel heel veel pruimpjes op de grond dus een emmer geraapt, er zaten veel bijtjes en wespen dus uitkijken geblazen. Ik heb ze in de destileerton gedaan, hopelijk komt deze dit jaar wel vol. Wim snoeide hier en daar wat, sommige fruitboompjes hebben het helaas ook niet gered. Ik ben toen de moestuin ingegaan en heb twee rijen aardappels gerooid. Had een flinke bloempot vol en heb thuisgekomen de aardappels geschild en geweckt in de kippenbouillon. Het ziet er allemaal goed uit, ik zal Momo mijn groentenmannetje binnenkort eens lief aankijken voor tomaten. Dan kan ik tomatensaus maken, van de tomaten in de tuin verwacht ik namelijk niet zoveel.


Geen opmerkingen: