maandag 7 mei 2018

De vriezer weer vol.


Al eerder schreef ik over de varkensvlees van varkens opgegroeid bij varkenshouderij van meneer L in G.. Ze hebben daar lekker buiten in de modder kunnen wroeten. Zoals het hoort.
Afgelopen week was het zover er zou een varken worden geslacht en ik had gevraagd om een kwart voor mezelf en een kwart voor GH.
En dat was behoorlijk wat. Ruim 120 kilo verdeeld over 4 dozen waarvan 2 voor ons. 
Gelukkig had ik vanochtend kratten meegenomen om alles in de achterbak van de auto te kunnen laden. Met een zeiltje eronder, want een dergelijke hoeveelheid vlees - zelfs als het in plastic zakken verpakt is - wil ook nog wel eens een beetje lekken.
Omdat er ook een klein pakket voor M&E bij zat moesten deze zo snel mogelijk in diepvriesklare porties worden verdeeld. Het vlees was dus al geportioneerd en kunnen we straks genieten van o.a. karbonades, speklapjes, schnitzels, hamlap, braadstuk en een varkenshaasje.
Het in porties verdelen van mijn krat van zo'n 25 kilo was trouwens nog een behoorlijke arbeidsintensief gebeuren.

Ik moet zeggen dat het er zo op het oog allemaal geweldig uit ziet. Een heel stuk beter dan hetgeen er in de koeling van de supermarkt ligt. Ik heb helaas voor vanavond iets anders op het menu staan en er nog niet van gegeten, maar dat zal niet lang meer zo blijven. Vorige keer waren we erg enthousiast. En de prijs dat is een lachertje 1.18€ per kilo.
Erg nieuwsgierig ben ik ook naar de wat minder conventionele stukken vlees. De kop, de pootjes en het hart heb ik aan BB gegeven die gaat er fromage de tête van maken, iets wat ik absoluut niet zie zitten.
De stukken bestemd voor paté en verse worst zitten ook in de vriezer het is er nu absoluut geen weer voor om dat nu te verwerken. Wel heb ik het vet van het zwoerd afgesneden en dat zit nu in de "crockpot" om er langzaam reuzel van te laten smelten. Heerlijk om daar straks het vlees in te bakken.

Geen opmerkingen: