dinsdag 26 juni 2018

het zit er bijna op.....

De zes weken werken in de kassen bij Eric zitten er bijna op; het is inmiddels de laatste week. Het is omgevlogen, wat heb ik het leuk gehad, af en toe best zwaar, warm en druk, maar zo leuk!!
Het werk is heel erg gevarieerd, klanten helpen, de camion klaarmaken voor opa C. (die vier keer per week vanuit zijn camionette bloemen, aardappels en groenten verkoopt), zaaien, stekkies verpotten,  plantjes oppotten, water geven, er is heel veel te doen.
In het begin was het vooral verkopen van eenjarige zoals geraniums, petunia's, begionia's, vlijtige liesjes, fuchsia's enz.. Nu is de periode aangebroken dat mensen koolplantjes komen kopen, witte kool, spitskool, savooi kool, rode kool, bloemkool, broccoli, spruitjes, knolselderij en sla. Ik vind het nog steeds moeilijk daar het verschil in te zien de blaadjes lijken zo verschrikkelijk op elkaar, ik vrees dat er een paar klanten zullen zijn die straks i.p.v. savooiekool ineens bloemkool zien groeien! hahaha, jammer dan! De sperziebonen, twee soorten en bonen die je moet doppen (demi-sec) heb ik in kleine plastic tray-
tunnel van begonia's/dahlia's

alle diverse tomaten

kleine eenjarigen

geraniums hang/ en staand

de glazen kas vol geraniums en hangplanten

buiten

tjes gelegd op de aarde en daarna  weer bedekt , 8/9 stuks per holletje en dan zet Eric later die "mottes" meteen in de volle grond, dat werkt uitstekend. (goede tip voor moestuinliefhebbers). Water geven aan alle planten is een dagtaak, een zware klus en een gevecht met slangen, koppen en koppelingen. In het begin was ik zelf natter dan de planten, maar heb het nu wel door blijf met een paar laarzen redelijk droog.
Tussen de middag ga ik naar huis om samen met Wim te eten, dat is wel zo gezellig.
Het zal dus best gek zijn vanaf volgende week niet meer dagelijks er heen te gaan. Wel blijf ik standby, opa C  moet geopereerd worden aan zijn hand en dan moet Eric de marktjes doen. Hij gaat me vast en zeker daarvoor nog bellen. We hebben af en toe flinke discussies, hij wil graag Nederlands praten en vraagt mij dan zinnetjes op te schrijven. het is echt de bovenste beste.
Wim begrijpt het geloof ik niet helemaal dat ik het werk graag doe en daar zelfs als gepensioneerd zijnde ieder dag naar toe ga. Maar mijn motto: Liever tussen de geraniums, dan erachter" daar sta ik volledig achter. Ondanks lage rugpijn, mijn spataderen en sinds van de week ook een zonallergie!
Ik heb een contract getekend tot 30 juni en ik maak dat vol/af. Dat was de afspraak en mocht E me verder nog nodig hebben dan mag hij altijd bellen. het enige nadeel is mijn vuile handen iedere dag weer, met handschoenen werken kan ik niet.
Ik heb een week of wat geleden, toen de verkoop van planten langzaam aan terugliep de suggestie gedaan om een dag "uitverkoop" te houden, om op die manier aan vaste klanten toch nog wat te kunnen slijten, anders staat het daar in de kassen weg te kwijnen en dat is toch erg zonde vind ik. Maar E is niet overtuigd en wil ook geen aasgieren die even de boel komen opkopen. Ik blijf erbij dat er nog veel geld in de diverse planten zit en het aantrekkelijk zou kunnen zijn er een dag voor uit te trekken en uitverkoop te houden. Misschien lukt het me toch nog om hem te overtuigen?
de glazen kas vol met prachtige geraniums diverse kleuren + soorten



Geen opmerkingen: