zondag 10 maart 2019

Uitbreiding levende have,

De folder van Gamm Vert kwam binnen, een anderhalve week geleden met daarin een aanbieding van legkippen, ze hadden diverse soorten en dit keer ook Sussex voor slechts een tientje per stuk dat was niet duur voor een legkip die al bijna aan de leg is! Dus na overleg met Wim hoeveel we er zouden nemen  belde ik op.  Ik kreeg een vriendelijke verkoper aan de telefoon die vertelde dat hij niet wist wanneer ze zouden worden geleverd maar hij zou mijn bestelling van 5 stuks noteren. Ik noemde onze naam, die begreep hij niet dus ik spelde op mijn manier de B van Bernard de O van Otto en de S van Simon! Het stond genoteerd en hij zou bellen als hij meer wist.
Een par dagen later belde er een medewerkster van Gamm Vert; of ik het was die kippen had besteld.
Ja dat was ik! Ze vertelde dat ze dinsdag de 5de rond vijf uur er zouden zijn. Ik reed dus dinsdag naar Bourbonne met in de kofferbak een kartonnen doos. Ik sprak de meneer achter de kassa aan en die zei:" Aha u bent Madame Bernard, Otto, Simon uit M'celles? Ik bevestigde dat en legde hem uit dat onze achternaam BOS is en dat ik het had gespeld om het te verduidelijken; dat bleek dus anders te zijn opgevat. 😊 Hij nam de doos aan en ging mijn kippen halen. Intussen stond er een echtpaar bij de kassa en de meneer sprak heel gebroken Engels en wat hakkelig Frans door elkaar. Ik kon het niet laten en vroeg of hij toevallig Nederlands sprak, wat het geval bleek te zijn. De beste man vertelde mij een afgrijselijk verhaal over een stel huurders in hun huis en de schade die deze hadden gemaakt. Het huis was compleet vervuild en overal hadden beesten gebivakkeerd, paarden, geiten, kippen. Het huis was een grote zwijnenstal en overal zat ongedierte. Hij zocht dus naar bestrijdingsmiddel en ontsmettingsmiddel. Ik overlegde met de verkoper en we hebben hem kunnen helpen. Gelukkig. Het zal je toch gebeuren. Hij liet me foto's zien met tranen in zijn ogen. Wat verschrikkelijk.
De kippies zaten in de doos en die paste precies onder de hoedenplank, ik had het toch wel een beetje benauwd, want ik herinnerde mij ineens het avontuur met Spark die uit zijn transportkooi was gekropen!
Ik ben zonder problemen thuisgekomen heb de in het donker een voor een op de stok gezet om te voorkomen dat de anderen moeilijk zouden gaan doen.

Wim keek bijna iedere dag op Leboncoin én naar een vervangende auto, de Saxo moet volgende week APK gekeurd, én naar advertenties van labradors die weggedaan worden i.v.m scheiding of andere toestanden. Een paar keer zagen we iets wat ons aansprak en reageerden wij via sms, maar tot onze grote verbazing kwam er vaak tijdens zo'n gesprek tussen neus en lippen door uit de mond vallen dat ze een bijdrage vroegen (veelal een vrij hoog bedrag). Vorige week donderdag zag ik weer een advertentie dit keer van een fokkerij, zij hadden verschillende kleuren Labradors en er stond voor een "redelijke prijs". Ik reageerde en vertelde dat ik al een paar keer zwaar teleurgesteld was door die vraagprijzen. De vriendelijke dame legde me uit dat dat een nieuwe wetgeving is, <>
Stijlloos hoor, althans dat vind IK.
Zij had diverse honden waaronder een labrador vrouwtje van anderhalf die niet door de keuring was gekomen, ze kan hier dus niet mee fokken en deze hond mocht gratis weg. Ik vertelde dit 's avonds aan Wim en we overlegden of dit misschien iets voor ons zou zijn. Wim leek het okay en dus spraken we met Mme af dat we zaterdagochtend om 10 uur zouden komen kijken.
Het was (dat is bij ons wel vaker het geval) ver weg dus bijtijds op en op pad met de Kangoo van Mme L., die heeft nl een rek in de achterbak om te voorkomen dat een hond uit de kofferbak springt. Ik had op internet gezocht en de fokkerij gevonden, een impossant geheel. We werden ontvangen door en medewerkster die de hond ging halen. Heel voorzichtig en best angstig kwam de hond met moeite door de voordeur, ze kende haar verzorgster erg goed, maar was tegenover ons vrij schuchter. Haar naam: "Noix de Coco" wat kokosnoot betekent. Beetje lang voor een hond vo(i)nden wij.  Ze kreeg een nieuwe halsband en riem, we kochten een zak met hondenvoer waar ze aan gewend is en Wim tilde haar in de kofferbak. Jammer genoeg was door een foutje van mij de terugweg een stuk langer dan de heenweg, maar het verliep geruisloos, ze gaf geen kik onderweg.
Thuisgekomen heeft ze de keuken en de woonkamer verkend, Wim nam har mee om te plassen en ik maakte haar bak met eten klaar. We gingen naar de woonkamer en Wim zette de televisie aan, dat vond ze heel vreemd, ze stond stokstijf stil en bleef naar het scherm kijken. Ze is uiteindelijk gaan liggen. Doodop en ze heeft de eerste nacht eigenlijk best goed doorstaan, samen met Emo in de keuken. De oude bench is te klein, van de week even kijken hoe we en wat we voor haar gaan aanschaffen. Morgen onze dierenarts even bellen , ze moet nog een vaccin en wellicht gesteriliseerd.
Ze blijft op haar hoede, heeft (nog) niet in huis geplast en is heel erg zachtaardig. We zullen haar wel moeten opvoeden want buiten haar box heeft ze nog niet veel anders gezien.
Ze heeft veel weg van Dunkan , alleen heeft ze hele bijzondere ogen. Beetje zoals Ouki van M&E.



Geen opmerkingen: