dinsdag 18 juni 2019

Project CCAS en een appelflauwte.

Jl vrijdagmiddag was Algerije aan de beurt, dit keer drie dames die zouden koken, twee voor de "kefta" en een die "griwech" koekjes zou maken. SH was al een dag of wat van te voren zwaar in de stress. Ze was niet volledig op de hoogte van het hoe en het wat, omdat zij niet op de vrijdag ervoor aanwezig was geweest tijdens het bespreken. Ik probeerde haar gerust te stellen, wat me slechts gedeeltelijk lukte. Jammer genoeg was het merendeel van de mensen weer eens te laat (het half uurtje van Nogent heet het hier!) dat is toch wel storend en jammer.
SH en ik zorgden dat alles klaar stond, mevrouw ZB zou voor de kefta zorgen, er was 2.5 kilo halal gehakt en 6 halal kippenpoten, wij vonden dat redelijk veel maar meteen werd aan ons uitgelegd dat als je in Algerije kookt dan kook je altijd veel, want als er onverwacht iemand aanbelt kun je die persoon ten alle tijden eten aanbieden! Over gastvrijheid gesproken!!!
Samen met een Portugese, een Spaanse, twee Franse vrouwen troffen we de voorbereidingen. De een schilde de aardappels de ander maakte de uien schoon en tot mijn grote verbazing werden ook de rauwe eieren in de schaal eerst gewassen!! (heel normaal vond men dat,ik had dat nog nooit gezien of gedaan) de uitleg die erachter zit is echter zo gek nog niet😄
We hadden het fornuis al vast aangezet want dat is niet echt een topper, dus Big Fat Mama ZB kon de grote pan op het fornuis zetten en beginnen met het aanbraden van het vlees. Het was een hele gezellige gemoedelijk sfeer. Ik ben en blijf super enthousiast over dit gebeuren. Die samensmelting van diverse culturen, de samenhorigheid, eten wat verbroedert het is echt zoo tof!
Mevrouw K. maakte het deeg en liet ons uitgebreid zien hoe je die koekjes maakt met behulp van een deegrollertje. Daarna moest er plek gemaakt worden op het fornuis voor het bakken van de koekjes in hete olie. En een pannetje met honing om ze daarna in te dopen. Al met al liep het allemaal op rolletjes en lukte het om op tijd de grote pan op tafel te zetten om iedereen te kunnen laten proeven!!
In het totaal een vrouw of 15 om de grote pan heen, iedereen met een lepel om te proeven. Super, Frans, Spaans Portugees, Kameroen, Nederlands en Frans en natuurlijk Algerijns en Marokkaans.
Volgende keer Hongarije!!!
Hopelijk met nog meer toeschouwers en deelnemers!
En toen werd het ineens weer bloedheet qua temperatuur!
Dus in korte broek en topje naar de kassen gisterenmiddag.
Al snel had ik het erg warm, hoedje op en af en toe een slok water.
Erik wilde dat ik samen met Coralie 100 tomatenplanten in de onderste tunnel zou gaan neerzetten.
Dus de planten op de kruiwagen geladen en met het gereedschap (een schep en een latje) vol goede moed aan de slag. De tunnel van plastic is een 25 meter lang (misschien zelfs wel langer) en alleen aan voor en achterkant open. We begonnen achterin, daar voelde je nog een zuchtje wind! Ik zette de plant neer, legde het latje er tegenaan om de afstand tussen de planten te bepalen en zette de tweede plant neer. Coralie maakte het gat in de aarde, nou aarde????? meer woestijnzand dan aarde!! dus een stoffige aangelegenheid en naarmate we  omhoog liepen werd het steeds maar heter! ik moest ook terug om de lege potten te verzamelen. Het was echt zo verschrikkelijk heet, niet normaal. Ik denk dat we een stuk of 25 planten klaar hadden en ik weer terug fging om de volgende bakken te halen toen ik merkte dat het niet goed met me ging...... Duizelig, hartkloppingen, misselijk!
Noem het maar een appelflauwte of zo, maar het ging niet goed, dus ik zei dat tegen C en die was zo lief om te zeggen dat ik even ergens in de schaduw moest gaan zitten. ook zij was flink bezweet. (ik denk dat dat mijn probleem is/was ik transpireer namelijk nauwelijks!). Ik ben op de stoel gaan zitten, C ging nog even verder. Er moest ook water gegeven worden meteen na het poten!
Ik ging naar het kantoor, deed mijn polsen onder de ijskoude kraan en voelde me weer een beetje opknappen. Erik keek me stomverbaasd aan, wat had ik het zo heet?????? Ja het was warm maar dat je daar naar van wordt ??????
Maar goed, hij had C nodig op het land want daar was hij samen met zijn vader (86!!) wortels aan het zaaien!!!! C jon nog net de ene rij tomaten afmaken en heeft in haar eentje water gegeven en is naar het land gegaan. We zeiden nog tegen elkaar dat dit geen werken is onder die omstandigheden! Erik en zijn "pappie" zijn niet anders gewend! Maar zou het niet verstandiger zijn om dit soort klussen 's ochtends vroeg te doen????? Die anderhalve klant die koolplanten komt kopen kan toch wel even wachten?
griwech




"Big Fat Mama"

Geen opmerkingen: