maandag 11 november 2019

Mijn kook skills,

Laatste weken weer flink in de weer met van alles op keuken/kookgebied. Voorbereidingen voor de slotavond van het festival Diseurs d'histoires in Marnay sur Marne een diner voor 90 personen met helaas maar 3 gangen. Het verhaal neemt veel plek in beslag die avond en het diner is dus na afloop van het verhaal. Dus entree, hoofdgerecht en dessert. Ik krijg 8 vrijwilligers ter beschikking dus dat moet gaan lukken. De keuken is niet echt geweldig maar dat komt wel goed. met de academie stonden we vorige week zondagmiddag in Cohons op de foire de fruits et légumes, was een geslaagde middag. het is een interessante groep met leuke mensen. De sfeer is prima en een stukje teamwork om trots op te zijn. We hadden twee weken geleden een vergadering in Rizaucourt bij het champagnehuis van Daubanton, met zijn allen vergaderd en daarna aan de maaltijd. Ik reed mee want het is toch een flink eind in m'n eentje, maar dat is me die keer slecht bevallen. Of het was iets met het eten? maar goed ik kwam erg misselijk en met maagpijn terug bij mijn C2tje na de rit op de achterbank van een Mercedes coupe opgepropt met z'n drietjes en ben nog geen 100 meter verder buiten de bebouwde kom meteen gestopt om eerst even mijn maag een handje te helpen!!! De maandag daarna was ik nog steeds beroerd.
Ik heb inmiddels ook een bezoekje gebracht aan de anesthesiste in het ziekenhuis met het oog op mijn gastro- en coloscopie van 29 oktober. Kijk er nou niet echt naar uit, alhoewel het onder algehele narcose zal zijn ben ik nog steeds huiverig. Wim heeft die dag vrij om me te brengen en te halen.
Manon had met mij gesproken over de Magimix Cook  Expert en de Thermomix en zodoende had ik een demonstratrice hier in huis met de nieuwste Thermomix TM6. Kan niet anders zeggen dan een prachtig apparaat, maar bij nader inzien niets voor mij. Ik zou al mijn keukenapparatuur toch niet willen ruilen voor die Thermomix. De receptuur volgen digitaal en dergelijke is toch niet echt mijn ding, ik ben impulsief en creatief genoeg om zelf te kokkerellen en natuurlijk heb je dan maar een apparaat nodig die klopt, hakt, kneed, mixt en weegt; maar nee, ten eerste erg kostbaar en ten tweede niets voor mij. Ik houd het bij mijn Magimix en Bamix.
Jl. vrijdag was ik voor een Tapas atelier bij de tantetjes van de familles rurales in Langres. Het zijn vooral dames op leeftijd, niet allemaal even handig, maar het is toch gelukt om alle uitgekozen recepten klaar te maken. Helaas is de oven niet optimaal dus er bleef voor de dames een leuke schoonmaakklus achter door het flink aanbranden van de kippenpoten. De aanwezigen hebben lekker gegeten en ik kreeg een compliment voor het dirigeren van dit piep en kraakorkestje. Onderweg naar Nogent voor het multiculturele project ontdekte ik dat ik mijn jas en sjaal had vergeten mee te nemen, ik had geen telefoonnummers dus moest terug. Heb me snel even afgemeld in de mediatheek en ben terug gereden, ze zaten aan het dessert dus daar heb ik nog maar even (mis)bruik van gemaakt.
In Nogent de voorbereidingen voor het koken met de Spaanse dames. Het wordt Tortilla en Empanada met tonijn aanstaande vrijdag.
Vandaag de afspraak met de redactrice van het zondagmagazine van de JHM. Er stond een oproep voor hobbykoks om een recept te delen. Mevrouw L. maakte mij daarop attent. Ik mailde dat ik dat wel zag zitten en had een paar minuten later de desbetreffende dame al aan de telefoon, helemaal enthousiast.
Ik had besloten om het lasagnerecept van Sharon Miranda van Binnenste Buiten te maken, zij vond dat een prima idee, de groenten van Eric vandaan, zo krijgt hij ook een beetje extra aandacht.
Ze kwam samen met de fotograaf, het klikte meteen, leuk mens en de fotograaf een leuke gozer. Hij maakte wat foto's van de ingredienten en wilde mij laten poseren in de tuin bij de vijgenboom. Het werd een hele reportage. Daarna gaan kokkerellen en de schotel gemaakt. (Ik had de bench  van Coco vanochtend uit de keuken gehaald. ivm de hygiene).  Het artikel over mij en het recept zullen de derde zondag van november in het magazine staan. Ben heel benieuwd, het recept is volgens mij erg geslaagd, we eten het straks.









Geen opmerkingen: