dinsdag 27 februari 2024

La maison du curé, de pastorie..... een inspirerend weekend!

Op FB zag ik een vermelding langskomen op de groep "Rondom de Vogezen", er werd een weekend georganiseerd in Vougécourt. De tekst sprak me aan:
Ik schreef me in en was reuze benieuwd wie en wat ik daar aan zou treffen. Ik reed zaterdag ochtend, nadat ik afscheid had genomen van G&J die weer huiswaarts gingen, via BlB naar Vougécourt. Een klein uurtje. Daar aangekomen parkeerde ik de auto op een pleintje, ik zag huisnummer 1 maar dat leek totaal niet op de fotos die ik op FB had gezien en besloot dus maar op te bellen. S nam op en zei dat ze naar buiten zou gaan dan kon ik zien waar ik de ingang kon vinden. Bleek dus toch het huis te zijn waar ik voor stond. Binnen waren er al enkele dames en we stelden ons aan elkaar voor. De tafel stond vol met koffiekopjes, thee en een schaal lekkers. De andere vrouwen stroomden ook binnen en er was een jongen bij van 13. In totaal waren we met 12. Ik kwam hier ook EvdP tegen van het Nana schilderen. Onze twee begeleidsters stelden zich voor en we deden een kennismakingsrondje, tevens werd er ons naar ons haakniveau gevraagd. Er werd eerst iets verteld over het Crochet Along project en over Jane Crawfoot. We kregen wat voorbeelden te zien en ieder kreeg een tasje, waarin de materialen voor het weekend en een map met de patronen. Alles keurig en gezellig verzorgd. Ieder van ons moest eerst een proeflapje haken. Beginnen met 20 lossen, daarop 4 rijen halve vasten, 4 rijen vasten, 4 rijen halve stokjes, 4 rijen stokjes en aan het eind een rand picootjes. Op basis van deze proef werden we ingedeeld in twee groepen, beginners en gevorderden. Ik bleef met nog 3 anderen in de eetkamer, de anderen vertrokken naar de salon. De twee begeleidsters J en M bleven in de buurt. We pakten ons tasje uit en begonnen met het maken van de "vergeet-me-niet". Tegen half een kwam er een grote soepterrine op tafel, manden stokbrood, een quiche en een glutenvrije taart, flessen wit , rood, water en limonade. We lunchten gezellig met elkaar er was voor elk wat wils. Geanimeerde gesprekjes tijdens het eten en na het afruimen gingen we weer vrolijk verder. Om iets voor half vijf werd de tafel opnieuw voorzien van allerlei lekkers voor het apéritief. Lekkere kaas, nootjes, olijfje en de wijn kwam terug op tafel. Iedereen was enthousiast en ik was inmiddels al een aardig eind op weg met mijn bloem. We zeiden elkaar gedag en ik reed, stomme maps, een andere vervelender weg terug naar huis, met een laag zonnetje wat ik erg hinderlijk vond.
Ik had na het avondeten geen zin meer en keek dus televisie. Op tijd naar bed want de avond ervoor met G&J was het redelijk laat geworden. Dag 2 begon met de rit naar V, ook dit keer gewoon via BlB. Aankomst om iets over 10. Ik was weer een van de eersten. Er stond op de tafel een schaal met weer allerlei lekkers dit keer de zoete, maar verrukkelijke blondies van J. We keken een fimpje over en met JC en gingen weer aan de slag. S. de zoon van P was ook al aardig op weg en had de smaak te pakken. Ik maakte de vergeet me niet af en begon vol goede moed aan de aster. Dat viel niet mee, dus uithalen en opnieuw beginnen, ik al een eindje op wegtoen bleek dat ik een verkeerde kleur had genomen, weer uithalen. Maar het lukte met behulp van J om het voor elkaar te krijgen. Tegen half een verscheen de lunch op tafel: een aubergine dip, kikkererwtenpompoencurry met rijst en raita met flatbread. Het smaakte prima. Na de lunch pakten we de draad weer op, ieder op haar eigen tempo.Tijdens de borrel evalueerden we met elkaar onze bevindingen. Ik vond het echt vreselijk leuk, heel inspirerend, een leuke groep vrouwen en een super goed georganiseerd weekend. S stelde voor een whats'app groep te starten en we wisselden onze telefoonnummers uit. Wetend dat J&M voor raad en daad voor ons beschikbaar zijn. De rit terug verliep wéér niet hetzelfde als de heenweg(?), wéér een andere route. Ik was om iets voor zessen thuis en mijn handen jeukten om de aster af te maken. Ben razend enthousiast vind de Fruitgarden deken een beauty en ondanks dat ik het vermoedelijk niet allemaal alleen zal kunnen, maar mischien mbv de videoos eruit kom heb ik in overleg met M vanochtend op een Franse website de bollen wol besteld. De parchement and caramel deken spreekt me zo aan.
https://www.stylecraft-yarns.co.uk/Content/Downloads/CAL0533Fruit_Garden_Intro_DUTCH_V2.pdf

Geen opmerkingen: